zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Česká premiéra díla Schwarz Auf Weiss / Černé na bílém

Dirigent Peter Vrábel

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Hudební performance německého skladatele Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss nebo-li Černé na bílém se poprvé české veřejnosti představí pod režisérským vedením tandemu SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský) a v nastudování Orchestru Berg. Stane se tak v rámci mezinárodního hudebního festivalu Struny podzimu - 29. a 30. září 2009 v netradičním prostoru podzemního kina Veletržního paláce. Syrový betonový prostor zaplní minimalistická scénografie a 18 hudebníků pod taktovkou Petera Vrábela.

Heiner Goebbels, který se v posledních skladbách stále častěji věnuje fúzi současné vážné hudby a divadla, patří mezi nejuznávanější současné skladatele. Hudebníci proto musejí zastat kromě instrumentálních také herecké, pěvecké nebo pohybové úkoly - hrají kuželky s dusítky nebo kostky na krytu cembala, házejí balony na kus plechu, mluví, recitují, zpívají, pohybují se a vaří vodu na čaj.

„Na více než hodinovou skladbu Schwarz auf Weiss si dosud netroufl jiný soubor než Ensemble Moderne, který před třinácti lety nastudoval dílo v procesu skládání přímo s Goebbelsem. Pražské uvedení tak bude teprve druhou inscenací vůbec a vzniká v úzkém kontaktu s Heinerem Goebbelse. Každé nastudování je naprostý originál,“ říká dirigent Peter Vrábel.

Ve stylově rozmanité skladbě se Heiner Goebbels snaží postihnout moment vzniku uměleckého díla a roli autora, který se v tomto procesu ztrácí do pozadí. Skladba vnikla jako pocta německému spisovateli Heineru Müllerovi, který v průběhu Goebbelsovy práce na ní zemřel. Goebbels staví hudebníky do mnoha různých rolí, strhující hudební pasáže střídají sóla na exotické nástroje jako je japonské koto nebo nezvyklý cimbál, používají se i elektronické samply. Hudba se mísí s texty Edgara Alana Poea nebo T. S. Eliota, uslyšíme i hlas Heinera Müllera.

Scénu výtvarníka Jana Polívky, který působí na velkých polských scénách, bude tvořit obří 20 metrů široká a 6 metrů vysoká stěna z kartonových krabic. Papír se jako základní výtvarný materiál prolne celou inscenací.

Podzimní hudební přehlídka Struny podzimu vyhledává pro svou dramaturgii originální projekty nejrůznějších hudebních žánrů, mezi kterými mají pevné místo i scénické produkce. K těm v nejúspěšnějším patřilo provedení Brittenovy opery Řeka Summida ušitá namíru prostoru Českého muzea hudby nebo moderní adaptace Mozartova Dona Juana s Ivou Bittovou v roli Dony Elvíry ve Stavovském divadle. „Je pro nás velká pocta, že se můžeme podílet na české premiéře předního světového autora současné vážné hudby a hudebního divadla Heinera Goebbelse,“ dodává Marek Vrabec, umělecký ředitel festivalu.

20.9.2009 22:09:31 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Bubeníček International Ballet Gala

Jiří Bubeníček (Foto: Nadina Cojocaru)

Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 23. týden

Blízká setkání Václava Neckáře

Bohemia JazzFest 2022 (1/2)
Ohlédnutí za 17. ročníkem jazzového festivalu, který představuje domácí i světo celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 23. týden

Definice lásky

Modelář
Film Petra Zelenky a jeho přátel o tom, že něco je ve vzduchu. Hrají: K. Hádek, J. Mádl, V. Khek Ku celý článek

další články...