zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Josef Svoboda, scénograf

Josef Svoboda (Foto archiv ČT)

  

V cyklu unikátních rozhovorů s významnými osobnostmi kultury starého kontinentu - Evropané - reprezentuje české umění jedna z nejvýraznějších osobností našeho i světového jevištního výtvarnictví a výstavnictví 2. poloviny 20. století - architekt a dlouholetý umělecký šéf Laterny magiky Josef Svoboda. Tento divadelní mág, čaroděj scény, jak jej charakterizuje Roland Petit, v interview s Jiřím Žákem vzpomíná na životní příležitosti, díky nimž pochopil, co divadlo opravdu je, a hlavně, čím by mohlo být. Rovněž přiznává, že tajemství divadelního prostoru jde těžko prozradit, lze se však do něj zamilovat, porozumět a podřídit se mu, vést s ním dialog. Vysílání: 08.03., 20.00 hod., ČT2, Opakování: 11.03. ČT1 a 13.03.ČT2

Prof. Josef Svoboda vystudoval architekturu, tento obor také sám přednášel na tuzemských (od roku 1969 profesorem na VŠUP, ateliér užité architektury) i zahraničních univerzitách. V letech 1946 - 1948 byl šéfem výpravy Velké opery 5. května, od roku 1948 členem Národního divadla, po dvě desetiletí působil jako jeho hlavní výtvarník a šéf uměleckotechnického provozu ND. V roce 1958 se stal spoluautorem Laterny magiky (s režisérem A. Radokem) - její polyscénický tvar (kombinace živého divadla s filmem) představoval v době svého vzniku zcela originální jevištní útvar ve světovém měřítku. Od roku 1973 zde působí jako umělecký šéf (letos jej ministr kultury jmenoval do této funkce doživotně).
Josef Svoboda spolupracoval s předními českými režiséry - V. Kašlíkem, A. Radokem, O. Krejčou, M. Macháčkem, E. Schormem a dalšími, vůbec měl štěstí na talenty kolem divadla po celém světě, jako byli G. Friedrich, F. Quadri, R. Petit, A. Delcampe, P. Brook, L. Olivier a jiní. Na význačných domácích i zahraničních scénách vytvořil více než 700 scénografií. Dokázal jimi, do jaké míry se scénografie může stát dominantní a sjednocující součástí dramatického děje. V každé inscenaci hledal nové prostředky pro optimální vyjádření smyslu hry. Udivující je i Svobodovo výtvarné usilování, které šlo ruku v ruce s rozšiřováním nových technologií (svícení, laser a různé technické materiály). Vždy se pokoušel nalézt prostor, který spolu s textem, hudbou, hereckým i tanečním projevem vytváří nebývalou harmonii.
Proslavil se i projektem uměleckého audiovizuálního systému Polyekran pro světovou výstavu Expo 58 v Bruselu.
Svobodově scénografii se dostalo a dostává pozornosti hodné jeho významu - za řemeslnou dokonalost, sklon k experimentování a nalézání geniálních řešení, myšlenkovou průbojnost a moderně cítěnou estetičnost v divadelním umění získal řadu domácích i zahraničních ocenění.

4.3.2002 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 24 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Z éteru

Divadelní tipy 25. týden

Bandité pro baladu

13. komnata Renaty Prokopové
Herečka Renata Prokopová se musela vyrovnat s tím, že oba její synové po naroz ...celý článek


Portrét Emil František Burian

Emil František Burian

Emil František Burian
Portrét významného divadelního experimentátora objevujícího jedinečné inscenační post ...celý článek


Divadelní tipy 24. týden

Jiří Suchý – Lehce s životem se prát

13. komnata Zdeňka Žáka
Herce trápily dlouhé roky problémy s ledvinami. Ty nakonec přestaly fungovat úplně, ...celý článek



Časopis 24 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 25. týden

Ivan Trojan (Jedna ruka netleská)

Jedna ruka netleská
Jiří Macháček a Ivan Trojan v černé komedii o věčném smolaři (2003). Film uvádíme u pří celý článek

další články...