Věrní abonenti a další
Setkání s Oldřichem Daňkem, adaptaci divadelní hry Antonína Procházky Věrní abonenti a do třetice setkání s Davidem Radokem. Taková je divadelní nabídka pro tento týden České televize.
Portrét spisovatele, dramatika a režiséra Oldřicha Daňka. Setkání se zkušeným a moudrým člověkem, s autorem, který zasáhal do české televizní dramatické tvorby - a nejen do ní - výrazným a jedinečným způsobem. Býval označován za nejplodnějšího poválečného českého dramatika. Daněk byl autorem desítek divadelních her, filmových a televizních scénářů...
Asi se už nikdy nezbaví toho, že s jeho jménem budou lidé připomínat také jeho otce. Důvod je prostý. Režisér Alfréd Radok se stal legendou - a přitom syn David k tomu nemusí mít tak daleko. Jako čtrnáctiletý odešel v roce 1968 s rodiči do Švédska a vrátil se do Prahy jako vyzrálý umělec. Za sebou má režie operních představení v Královském divadle v Kodani, hostování ve Stockholmu, Oslu či Helsinkách. Jeho pražská Lady Macbeth v Národním divadle se stala nejlepší inscenací roku 2000. A kruh se uzavírá: Cena, kterou za to získal, se jmenuje, jak jinak - Cena Alfréda Radoka.
Autor, herec, režisér Antonín Procházka je originální komediograf, který si už zcela podmanil publikum plzeňského divadla, kde působí. Česká televize, tvůrčí skupina Alice Nemanské a Heleny Slavíkové a její dramaturg Bedřich Ludvík se už podruhé pokoušejí převést Procházkův svébytný divadelní humor do filmového podoby, která by pobavila nejen plzeňáky, ale co nejširší veřejnost. Procházkův humor je totiž velmi sdělný a bylo by škoda, aby zanikl se svým divadelním uvedením.
Věrné abonenty svěřila Tvůrčí skupina do rukou režiséra Kryštofa Hanzlíka především proto, že tento mladý tvůrce už několikrát prokázal svůj smysl pro vyprávění obrazem. Točilo se pouze v reálech (především Plzeňské divadlo) a na film 16 mm. Za kamerou stál Roman Pavlíček.
Do hlavní role obsadil Kryštof Hanzlík Karla Rodena, který tak dostal po dlouhé době opět možnost zahrát si komediální roli. Už toto obsazení naznačuje zásadní odlišnost od divadelního provedení. Z domovské scény pochází jeho skvělá spoluhráčka Andrea Černá. Trojúhelník doplňuje Ilona Svobodová jako opouštěná manželka.
Množstvím „filmových" nápadů se Kryštofu Hanzlíkovi podařilo rozbít „divadelnost" textu a vznikl nový, autonomní filmový tvar, který není mechanickým přepisem divadelní hry, ale novou, filmovou interpretací Procházkova textu.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Divadelní tipy 26. týden
Tichý život Divé Báry
Skryté stránky života velké dramatické herečky Vlasty Fialové, spojené po většinu živ ...celý článek
Komorní scéna Aréna – 30 let
Třicet komorních sezón
Pečlivá dramaturgie, náročný repertoár a kritický pohled na svět, kořeněný cynickým ...celý článek
Divadelní tipy 25. týden
13. komnata Renaty Prokopové
Herečka Renata Prokopová se musela vyrovnat s tím, že oba její synové po naroz ...celý článek
Časopis 25 - sekce
HUDBA
Darin popová hvězda ze Švédska
Švédská superstar Darin Zanyar nyní vstupuje do své dosud nejautentičtější a nejosvobozenější hudební i životn celý článek
OPERA/ TANEC
Česká filharmonie Open air 2024
Česká filharmonie Open air 2024
Přímý přenos oblíbeného koncertu pod širým nebem z pražského Hradčanského n celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 26. týden
Velká Británie z výšky II: Národní poklady
Karel III. jako nový panovník Spojeného království spravuje male celý článek