zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ivana DIXIT

Ivana DIXIT

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

České centrum zahájí novou sezónu výstavou mladé výtvarnice Ivany Štenclové pod názvem IVANA DIXIT. Výstava se koná ve spolupráci s Ostravským muzeem a kurátorem Davidem Majerem. Výstava se koná od 19. srpna do 16. září 2010.

Základními a možná právě proto nevyčerpatelnými disciplínami výtvarného umění jsou portrét a snaha o dokonalé ovládnutí kresebné linie. Obě má ve svém repertoáru od počátku své tvorby také Ivana Štenclová (1980). A co víc – obě v jejím pojetí charakterizuje cílevědomé úsilí o preciznost a neprvoplánovou originalitu.

S linií ovšem Ivana pracuje jinak, než bývá obvyklé. V jejích dílech je kresba maskována, kamufována a úmyslně zastírána několikerým vrstvením, což je v důsledku umocněno ještě skutečností, že vlastní příčinou a konstrukčním principem vedení linie není realita, ale její abstrahování.

Naproti tomu portrét je demonstrován od počátku jako dominantní prvek, jako přízrak, jako sen v calderónovském slova smyslu. Jeho vývoj je cestou průběžného obrušování kontur druhdy všudypřítomného strachu, jenž je ponenáhlu nahrazován méně dramatickou obavou. Také zde nalézáme jeden z mnoha tvůrčích paradoxů díla Ivany Štenclové, a tím je postupné zpevňování kresebných linií jdoucí ruku v ruce s významovým obrušování kontur fobií z neznáma.

Strach z neznáma, strach z obtížně krotitelných prázdných ploch – horror vacui – je jedním ze stěžejních dynamizačních principů středověkého umění. Překvapivě mnoho styčných ploch s tímto světem objevujeme i v díle Ivany Štenclové. Také v jejím případě jde především o defobizaci prázdných ploch a prostoru v obraze. S tímto principem přímo souvisí i úsilí o vedení sugestivní nekonečné linie, jež je střídána monotónním, teplým vzorem válečku či symboly s jednoznačným významem takřka v duchu nového amerického dekorativismu. Takto vzniklé vrstvy jsou – snad tušeným, možná jen podvědomým – výrazem tradice a sounáležitosti s oním sedimentem paměti, na němž je vystavěna naše civilizace.

Tvorba Ivany Štenclové je nejsilnější tam, kde programově nekonstatuje, neusiluje o popis ani symboliku, jednoduše tam, kde nechává krystalizovat svou intuitivní touhu, a umělecké chtění. Na druhou stranu nás zaráží a rozněcuje rafinovanost takto vzniklých poselství, neproniknutelně zašifrovaných právě svou nesdělitelností.

19.7.2010 21:07:31 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Od Michelangela po Callota

Od Michelangela po Callota: Umění grafiky manýrismu

Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I ...celý článek


Nové realismy

Expozice Nové realismy (Foto: Jan Kolský)

Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek



Časopis 22 - sekce

DIVADLO

Divadlo D21 zve na Havlovu Vernisáž

Hana Mathauserová, Michal Kraus (Vernisáž)

Světoznámý dramatik se tak symbolicky vrací na repertoár nezávislé vinohradské scény prostřednictvím další  celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Vídeňští filharmonici vzdají hold Bedřichu Smetanovi

Koncert v parku zámku Schönbrunn (Foto: Niklas Schnaubelt)

V pátek 7. června zvou Vídeňští filharmonici na 21. ročník svého tradičního Letního nočního koncertu v kulisác celý článek

další články...