Norbert Lichý: Na Falstaffa jsem se cítil mladý
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekOstravský herec Norbert Lichý v roli Falstaffa je jedním z lákadel inscenace Jindřicha IV., která je letošní premiérou Letních shakespearovských slavností na Pražském hradě. Sešli jsme se ve žhavém červencovém dni v restauraci Atmosféra.
Váhal jsem dost...
Samozřejmě, svou roli hrálo to, že nebudu doma – a že to s tou životosprávou nebude úplně v pořádku. Ale produkce se zachovala výborně (/Neříkám to proto, že bych chtěl pochlebovat, ale prostě je to fakt). Zařídili mi bydlení, kde můžu být s mámou, která mi vaří. A máme tady i pejska. Takže takhle část přemýšlení odpadla. Lákavé bylo to, že za to člověk něco dostane, což při hereckém platu není nepodstatné. Ale pak jsme přemýšlel i o tom, jestli na Falstaffa nejsem mladý... Protože ve hře má tak padesát-šedesát let. V každém případě je prima, že ta zkušenost je kolem mě, přede mnou i za mnou. Že jsem se setkal s jinými lidmi, s touhle produkcí. Ukázalo se, co všechno je možné zorganizovat, což je taky důležité.
Ne. Nevím, proč bych se měl ukazovat v Praze. Mně Praha nepřipadá jako střed všehomíra, myslím, že se v Ostravě dělá dobré divadlo, samozřejmě ne na všech úrovních. Ale máme smůlu, že jsme v té gubernii. Tady bydlím v centru, v ulici Karolíny Světlé, kde celý svět dělá bordel, smrdí to tady, a člověk se tu může naučit nadávat ve všech světových jazycích. Jinak je to ale vlastně mrtvá ulice, nikdo tu nebydlí. Tím nechci říct, že celá Praha je taková. Je tu spousta hezkých věcí, velká kulturní nabídka, a cítím, že Praha je opravdu ta „matička měst“. Ale trvale žít v Praze bych asi nechtěl. I když nikdy neříkej nikdy, že.
Je tam vedro nebo zima. My jako herci máme připravené termoprádlo, což v téhle době vypadá jako neužitečné, ale budeme hrát i v září, tak se třeba bude hodit. Ve volném prostoru se hraje svižně, aby se stihlo metro, nahlas aby všichni slyšeli, je třeba správně artikulovat, aby všichni rozuměli. Jinak je to legrace pro malý kluky.
To už bylo hodně dávno. Hrával jsem na festivalu v Šumperku, v parku nedaleko hotelu Koruna. Byla to tehdy trochu z nouze ctnost, protože vyhořelo divadlo, ale bylo to prima.
V Jindřichovi IV. Falstaff blankversem nemluví, ale vyzkoušel jsem si ho. To, když jsme dělali s Jiřím Joskem Hamleta, kde jsem hrál Claudia. S blankversem jsem problémy neměl, přičítám to ale spíše zdravému hudebnímu sluchu, nežli tomu, že bych byl tak excelentní recitátor. Narozdíl od alexandrinu, který používáme v Cyranovi, ten se učí hůř. Blankvers mi připadaná naprosto přirozený. Někdy se přistihnu, když se tak se zaposlouchám na scéně, že přemýšlím, proč to ten člověk říká zrovna takhle... ale necháme to být.
To pro mě není. Já jsem ten, který řekne vtip a jde na jeviště. Nechám koncentrovaní panu Třískovi. Ale jinak samozřejmě je to tak, že celý den má člověk v hlavě to, že večer bude hrát. Mozek si dělá, co chce. A funguje asi úplně jinak než tušíme.
U Bezručů by řekli, že špatně, ale tady jsem to nějak zvládnul. U Bezručů si sem tam můžu dovolit lenošit, oni by ale řekli, že ne. Tak já se nad tím ještě zamyslím, a polepším se. Slibuju, že už budu hodný, dědečku...
Já ho rozhodně hraju jako kladnou postavu...
Ano, je tam určitý pocit marnosti. Ale tak já to mám vždycky, nejsem vysloveně pozitivák.
Asi jsem podobný typ. Ale udivuje mě, proč nikdo neřekne – to je typický Lichý. Vždy´t už mám za sebou 25 let hraní a spoustu rolí. Znamená to snad, že to budou říkat až po mé srmti? V tom případě bych si rád dal do závěti, že povoluju všem hercům, aby hráli stejně jako hraju já a přeju jim, aby je nikdo nepodezíral, že mě kopírují.
V tom jsem bohužel závislý na tom, co mi režisér přidělí. Hrál jsem kdysi úplně na začátku malé role ve Snu noci svatojánské v Šumperku, v Ostravě pak Claudia v Hamletovi a Duncana v Macbethovi (ale tam mě hned zabili). Je to asi trochu úděl nejstaršího v souboru.
To znamená, že jsou mi přidělovány role jako hodný strýček nebo senilní dědek.
Já chápu, že na oblast lidi v určitém věku z nejrůznějších, finančních či existenčních důvodů nejdou. Nemáme jim bohužel co nabídnout. Jsme teď s.r.o., stále musíme bojovat o svou existenci. Připadá mi, že výběrová řízení na poskytnutí grantu probíhají co chvíli. A přitom stačilo, aby nás nechali jako příspěvkovou organizaci. Nevím, kdo za tou změnou tenkrát stál, ale nikomu se nechce to zkoumat. Protože lidi se bojí – o práci, o všechno, ta dnešní svoboda má velké uvozovky.
To nevím. Tehdy chytrá dramaturgie vybírala hry, které směřovaly k jasnému a pojmenovanému nepříteli. Dneska žádný není. Nebo možná je, ale ten strach je stále stejný. Možná je dnes fajn, že lidi nechodí na lístky přes ROH, že tam přijdou sami za sebe, když je to zajímá. Ale dnes jít do divadla je docela velká pálka, a lidi šetří.
Mně dnes spíš vadí to, že se dobrovolně vzdáváme toho divadelního prostředí – kromě přání zlom vaz už vlastně jiné tradice neexistují, lidi to nezajímá, nebaví. Mladí kluci, kteří přijdou ze školy, jsou sebejistí, mají pocit, že všechno umějí, i když kolikrát neumějí nic. Myslím, že je hodně poznat, kdo je z divadelní rodiny, protože má k divadlu úplně jiný vztah.
... kde se zpívalo a tančilo. Já jsem vlastně znal hlavně ty tátovy věci. On dělal hry dobrodružné, romantické, komedie, mušketýry. A já chodil do divadla hlavně na pohádky, a na jiná představení jsem nechodil. Když jsem jako malý kluk hrál, měl jsem hroznou trému, největší z táty. Nechtěl jsem před ním nic říkat, nechtěl jsem, aby mě režíroval – zkrátka takové ty normální dětské problémy.
To víte, že napadlo, ale proč bych to dělal. Psát – o čem? A režisérů je jako psů... A navíc není čas. Do dvou se zkouší, pak je chvíli čas, ale to se nic neudělá, a pak už jde zase člověk hrát.
Mám rád režiséra, když VÍ. Mám rád, když pracuje s hercem, což už dnes skoro neexistuje. Rád jsem spolupracoval s režisérem Janíkem a také s Ondrejem Spišákem – s tím jsme dělali např. Rozmarné léto.
Falstaffa.:-)
U Bezručů Roye z NOCI BLÁZNŮ. Byl jsem pyšný na to, že jsem hrál v HAMLETOVI, IDIOTOVI.... Já jsme vůbec spíš na tu klasiku, komiku nemám moc rád. Nechci se stát bavičem. Snažím se i u Falstaffa, aby to nebylo přímočaré, ale aby tam bylo trochu něco navíc. Snažíme se to aspoň jemně varírovat, z důvodů obrany před stereotypem. Když se to hraje každý večer, tak se některé věci snadno zautomatizují, a to není dobře.
... mají, je na nich narváno, ale někteří dramaturgové jim je nechtějí dávat. Ty pravdy, které jsou venku, vám naservírujeme i v divadle – a divák se choulí do sedadla a je stále smutnější a zmatenější. A přitom ho to stálo 200 Kč nebo víc.
Mám rád černý humor, neprvoplánové věci. Vždyť i v komedii může být něco víc.
Lidé se chtějí smát, ale humor by měl být přiměřený a živý, leč řádový, profesionální a vymyšlený, vypointovaný. Je otázka, zda divadlo děláme pro diváky, pro sebe, pro kritiky nebo pro Cenu Thalie. Pokud to děláme pro lidi, dávejme jim komedie, jestli pro sebe hrajme výjimečné umělecké kousky, jen proboha nenahrazujme televizi, ty hrozné seriály.
Dobrá role v dobré inscenaci, dobrá muzika, dobrý film, dobrá kriminálka. Mám rád některé knížky – třeba mayovky, KMOTRA, MIKULÁŠOVY PATÁLIE, KRÁLE KRYSU, DEN TRIFIDŮ – to jsou knížky, které čtu opakovaně, přečtu si třeba jen pět stránek pro potěšení.
Letos mám to léto nějak rozkouskované. Jen krátce pojedu do Beskyd, ale mezi tím mám nějakou nabídku na filmovačku a, hned co skončí Shakespearovské slavnosti, máme premiéru v divadle. Takže mezi tím nastoupím do rozezkoušené inscenace. Jsou to PORNOHVĚZDY v režii Tomáše Svobody, kde budu hrát producenta, bývalého zhýralého kněze. Pak si chvilku oddechnu a pojedu na chalupu, ale to je velmi optimistické úvaha.
TIP!
Časopis 45 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Zřít do tmy s režisérem Adamem Svozilem
Tvorbu režiséra Adama Svozila sleduji už od jeho studií na DAMU, kdy jsem v divadle DISK viděla inscenaci souč ...celý článek
Časopis 45 - sekce
HUDBA
Trojalbum Karel Gott – Snění o Vánocích
Supraphon vydává trojalbum s názvem Snění o Vánocích, které přináší nejlepší vánoční nahrávky Karla Gotta. Ten celý článek
OPERA/ TANEC
Jiří Teml věnoval nové koncertní dílo nadaci
Hudební skladatel Jiří Teml v letošním roce zkomponoval Koncert pro klarinet a orchestr, k jehož světové premi celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kultovní dobrodružný film Vládci vesmíru
Vládci vesmíru
Teď tady vládnu já! Kultovní dobrodružný film o sváru válečníka He-Mana a jeho odvěkého nepř celý článek