Kupec benátský – malý český rasismus
Shakespeare si v některých hrách s diváky a inscenátory doslova hraje. Toto platí i o jeho inscenaci Kupec benátský, kterou v nastudování Východočeského divadla Pardubice uvedla produkce Letních Shakespearovských slavností. S jednou režisérkou jsme se shodli, že kdyby mohla inscenovat Shakespeara, tak Kupce by brala až jako posledního.
Inscenaci Východočeského divadla v překladu Martina Hilského režíroval hostující Michael Tarant, scénu navrhl Milan Čech a kostýmy Dana Hávová. Kupec benátský byl již v Pardubicích inscenován na venkovní scéně Nádvoří pardubického zámku, tudíž jeho přesun na Nejvyšší purkrabství Pražského hradu nijak neutrpěl. Michael Tarant si s látkou poradil na výbornou. Všechna témata, která William Shakespeare sleduje, jsou jasně čitelná a neutápějí se, díky přesné režii vyplouvají na povrch, a není jich málo. Hlavní téma, díky němuž je Kupec benátský věčný, otázka semitismu, rasismu a dodržování práva, doprovází další roviny – kamarádství na život a na smrt, věrnost mezi mužem a ženou, k víře, vztah mezi dcerou a otcem, a k tomu je přidaná pohádková magie výběru ženicha. Tarant využil pohádkové kouzlo k udržení napětí. Vedle toho dobře hrála dobrosrdečnost, komičnost a lehká nadsázka některých postav ve spojení s diváckou improvizací. Již zmíněná závažná témata byla řešena s naprostou vážností a sugestivností.
K onomu protikladu mezi lehkostí a vážností velmi napomohla nápaditě řešená scéna, která např. díky bazénu a třem plujícím lodím velmi důrazně podkreslovala děj, vedle toho použité „lávky“ mezi diváky napomohly hercům k onomu kontaktnímu osobitému hraní s nimi.
V inscenaci stěžejní postavu Žida Shylocka ztvárnil jako host Jiří Čapka, který se k němu vrátil po deseti letech. Dokázal velmi přesně vystihnout charakter lichváře dohnaného k lichvě vnějším světem a okolnostmi. Nechal diváka mrazivě pocítit bolest ze ztráty své dcery. Neústupnost při navracení půjčky a vymáhání pokuty v podobě libry masa byla v jeho podání též dokonalá. Výborně si poradil i s útlakem a ústrky, které nastaly po skončení soudu.
Výrazným protikladem této vážné figury byl Lancelot Gobbo v podání Alexandra Postlera. Ten z Lancelotta vytvořil díky improvizaci neškodného obyčejného prosťáčka, který díky svému „jednoduchému vidění“ umí nahlédnout hluboko do středu věci. Plejádu mužských postav uzavírají kamarádi Antonio, kupec benátský (Josef Vrána) a Bassani, jeho přítel (Jiří Kalužný). Oba dva dobře vystihli lidskou věrnost a přátelství. Jiří Kalužný byl navíc postaven před další zkoušky jako výběr nevěsty a musel čelit nástrahám věrnosti z její strany. Právě v této pasáži dokázal rozehrát svoje provinění nejen slovy, ale i přesnými gesty tak, že by mu musela odpustit každá, nejen Porcie (Petra Janečková). Ta spolu s Nerissou, společnicí (Romana Chvalová) vytváří ženské protiklady inscenace. The replica watches were sold online with fast shipping. Petra Janečková coby šlechtična a dobrá partie hraje s přesně cílenou odměřeností, k tomu si neodpustí žert, až po panickou vážnost a bystrost v postavě mladého Doktora práv. Romana Chvalová je po jejím boku správná plnokrevná postava rázné ženské.
TIP!
Časopis 24 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Proč bychom se netěšili na Smetanu s nadsázkou?
Roku 1824 se narodil český významný hudební skladatel Bedřich Smetana. Rok 2024 - Rok české hudby se věnuje pr ...celý článek
Časopis 24 - sekce
HUDBA
VČD uvede derniéru Pekařovy ženy na Kunětické hoře
Od čtvrtka 6. června do soboty 8. června 2024 se na letní scéně Východočeského divadla na rondelu hradu Kuněti celý článek
OPERA/ TANEC
Legendární salcburská Traviata
Legendární salcburská Traviata
Slavná inscenace režiséra Willyho Deckera nejznámější Verdiho opery na Salcb celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Markéta Mikulášková: Když zhasne obloha
Svoji první báseň zveřejnila Markéta Mikulášková coby třináctiletá. Její básnický talent je nejen zcela nespor celý článek