zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dodo Gombár: Merlin (Grál)

Dodo Gombár

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Velká divadelní sobota, to je nový projekt Švandova divadla na Smíchově, který nabídl 18. prosince 2010 od rána do rána živá setkání nejrůznějších lidí, médií, stylů a žánrů pod jednou střechou. Malí i velcí, diváci či kolemjdoucí, s námi tak mohou strávit celý den nebo se přijít podívat jen na některou část bohatého 24 hodinového programu. V rámci tohoto projektu byla premiérově uvedena inscenace MERLIN ANEB PUSTÁ ZEM, tedy spojení dvou původně samostatných inscenací MERLIN: ZROZENÍ a MERLIN: GRÁL - do jednoho celku. V rozhovoru si povídáme s režisérem Dodem Gombárem zejména nad uvedením druhé části - MERLIN: GRÁL.

  • Jaká jsou pro tebe hlavní témata druhé části Merlina (Grálu)?
    Odchod a návrat. Hledání v dálce, kde vysychá hrdlo vyčerpáním. Hledání v sobě. Nepokoj člověka, který ho žene stále dále, i když dále může být vlastně jen na začátek kruhu, zpět ke kořenům. Pochybnost v hlavě, která je čistá, i když svět je špinavý. Plaché kroky do hloubky snu. Zvířecí bolest ze zrady. Nevyzpytatelnost boží ruky. Smutek, co z vnitra láme mozek. Kapky krve na sněhu. Krev a mateřské mléko je jedno. Neúprosnost jediné jisté konstanty na cestě, které říkáme život – smrt. Zanedbatelnost lidského lopotní, našich hlučných, i těch největších příběhů, z hlediska toku času, století a tisíciletí jen pád do chřtánu bezvýznamnosti. Rafinovanost a nezničitelnost zla. Vášen, co zabíjí nenarozené. Všechno je nakonec jinak, než se zdá.
  • V druhé části už ponecháváš jen čtrnáct postav. Jeden důvod je, že se tak můžeme dostat blíže k jednotlivým postavám, ke koncentrovanější formě. Má to i nějaký další důvod?
    Protože jsem si už neuměl představit zkoušení s celým souborem Švandova divadla v tomto složení a taky proto, že jsem byl unavený z takového masového obsazení.
  • Je po premiéře. Jaké jsou tvé dojmy? Jsi spokojený?
    Je to téma, které nikdy nebude moct být úplně dokončené, tedy nikdy se nedá dospět k něčemu, jako je spokojenost, nebo jakési uklidnění a pohodlný spánek. To je, myslím, síla takovýchto nepřekonatelných zasněžených vrchů. Na druhé straně jakýkoli kontakt s Merlinem je silně znepokojující impulz, zejména směrem do sebe samého; a to považuju při tvořivé práci za nejvíce podstatné. Tedy, pokud se dá v tuto chvíli hovořit o dojmech, tak jsem vděčný a těším se na celek. A také se těším na to, že to už bude za námi, a na to, že to bude jen divadlo a opravdový život půjde dál.
  • Reakce na první část jsou velmi různorodé. Jak to vnímáš?
    Ještě není čas, kdy se dají z reakcí vyvozovat nějaké závěry. Nerad jakýmkoli reakcím podléhám. Tuším, že nikdy nejsem schopný naplnit očekávání. Cítím vnitřní hlas, i když je tišší, než spousta těch hlučných, má větší hodnotu. A protichůdnost těch reakcí a také jisté rozpoutání vášní je vlastně to, co podle mě dává divadlu smysl.
  • 20.12.2010 01:12:11 Redakce | rubrika - Rozhovory

    Časopis 25 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Články v rubrice - Rozhovory

    Lenka Havlíková: Nejdůležitější je neustále všechno opakovat

    Lenka Havlíková

    Lenka Havlíková stála společně s Šárkou Pavelkovou, Štěpánem Kubištou, Kristiánem Kubákem a Jakubem Vedralem v ...celý článek



    Časopis 25 - sekce

    HUDBA

    Prague Quiet Music Festival zve na exkurzi do světa tiché hudby

    Jürg Frey (Foto: Karel Šuster)

    Hlavním hostem 4. ročníku Prague Quiet Music Festivalu bude asamisimasa, přední norský soubor specializující s celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Výtvarné tipy 26. týden

    Renoir: portrétista proměn

    Velká Británie z výšky II: Národní poklady
    Karel III. jako nový panovník Spojeného království spravuje male celý článek

    další články...