Nálady soudobé violy
autor: archiv
zvětšit obrázekViolista Jan Pěruška i klavírista Daniel Wiesner patří k umělcům, kteří věnují soustavnou pozornost české soudobé hudbě. Jedním z jejich dalších záslužných počinů v této oblasti je i nahrávka výše uvedeného kompaktního disku. Nahrávce předcházelo veřejné provedení, opakované také při křtu CD.
Vzývání pro sólovou violu od Milana Slavického prezentuje ustálené kompoziční postupy tohoto vyhraněného autora, jímž je tektonický oblouk budovaný ze skladatelova fixního intervalového výběru. Jiného druhu je Apokalypsa pro violu a preparovaný klavír Michala Müllera. Členitý půdorys skladby zaujme dialogem obou nástrojů při užití některých nových i když nikoli neznámých výrazových prostředků. Tichá radost pro sólovou violu Svatopluka Havelky má evidentně duchovní podtext.
Hudba silně meditativního charakteru plyne převážně v pomalejším tempu, i když určité zvrásnění se tu objevuje v podobě drobného acceleranda a hybnějšího užití pizzicat. Autor tu zjevně rezignuje na povrchní „zaručené“ efekty. Vtipným námětem ozvláštnil tento kompaktní disk Marek Kopelent. Jeho Toccata pro violu a klavír vzbudí posluchačův úsměv při sledování humorné scénky, kde stále rozzlobenější tradičně traktovaný klavír se snaží o usměrnění experimentující violy, prezentované výrazivem tzv. Nové hudby – to vše zpestřeno drobnou koláží. Závěr disku patří skladbě Václava Kučery. Jeho Elegiaco appassionato pro sólovou violu dává nástroji prostor k prezentaci lyrické kantilény, vášnivého zpěvu i dramatickým střetům. Velmi pestrá dramaturgie recenzovaného disku tu přináší skladby naplněné obsahovou závažností, virtuozitou i netradiční nástrojovou artikulací a dává oběma instrumentalistům příležitost k uplatnění jejich tónové kultury i mimořádné technické i umělecké přesvědčivosti. Technická i zvuková úroveň nosiče splňuje potřebná umělecká kritéria a text bukletu obsahuje informace o autorech a skladbách, jakož i portréty obou interpretů.
ARTESMON AS 736-2
Nálady soudobé violy
Milan Slavický: Vzývání pro sólovou violu, Michal Müller: Apokalypsa pro violu a preparovaný klavír, Svatopluk Havelka: Tichá radost pro sólovou violu, Marek Kopelent: Toccata pro violu a klavír, Václav Kučera: Elegiaco Appassionato, Jan Pěruška – viola, Daniel Wiesner – klavír.
Nahráno ve Studiu Martínek Praha (2, 4, 5), hudební režie Jiří Gemrot, zvuková režie Jan Lžičař a v kostele U Jákobova žebříku (1, 3). Celkový čas 55:31. Zdroj Hudební rozhledy 02/2011 - Jiří Teml.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Musica Antiqua Praha komplet všech alb
V roce 1982 založil hudebník a muzikolog Pavel Klikar soubor Musica Antiqua Praha, který se rychle stal zjeven ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
EGBDF: nevšední a hluboký zážitek
Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD celý článek
HUDBA
Hudební tipy 23. týden
Bohemia JazzFest 2022 (1/2)
Ohlédnutí za 17. ročníkem jazzového festivalu, který představuje domácí i světo celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Sladké hry minulého leta Juraje Herze
Sladké hry minulého leta
Toužila vzlétnout ke slunci, a přitom sama zářila mnohem víc. Slovenský film podle celý článek