zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kalibův zločin – deprimující škola manipulace

I. Vacková, J. Josková a T. Šulaj - Kalibův zločin

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Vesnické téma s kriminální zápletkou a s psychologickým podtextem… Co by mohlo být pro diváky větším lákadlem? K tomu kvalitní herecké výkony a výborný nápaditý režijní koncept. Všechny tyto prvky splňuje Slovácké divadlo v Uherském Hradišti, které si ke spolupráci pozvalo režiséra J. A. Pitínského. Ten nabídl titul KALIBŮV ZLOČIN Karla Václava Raise.

Rukopis režiséra Pitínského je i v této inscenaci nezaměnitelný, nicméně jeho stylizace je čitelná, a slyší na ni jak herci, tak diváci. Je možné ji charakterizovat jako minimalistickou symboliku, ovšem s obrovským, zejména emocionálním, přesahem. Práce ve sborových scénách až po detaily v sólových výstupech je skutečně fascinující. V případě inscenace Kalibův zločin je třeba vyzdvihnout vynikající režijní práci ve všech plánech.

Každá z hlavních postav má svůj prostor, který herci důkladně využívají. Ať už se jedná o dvojici „strig“ Boučková – Irena Vacková a její dcera Karla – Jitka Josková. Obě předkládají divákovi vynikající školu manipulace. Irena Vacková mistrně zachází v jednotlivých škálách s úlisností, proradností, falší až po nezkrotnou manipulaci s okolím. Jitka Josková nabízí nejdříve zakřiknutost, poslušnost až nezkušenost, ale během okamžiku se přemění dle vzoru maminky v osobu, která hájí své mateřské city, opět bez skrupulí. Vojtěch Kaliba v podání Tomáše Šulaje je příklad vzorného syna, starého mládence, který byl vychován k úctě k rodičům, má svou hrdost hospodáře. Jeho herecký výkon je klidný a přesvědčivý. Divák obdivuje jeho jistotu i ve vypjatých polohách.
Svou pozornost si na jevišti vydobyli i ostatní – Pavel Majkus (otec Kaliba), který bojuje s pokorou, ale nakonec najde odvahu a pokusí se zlu vzepřít. Jistou dávku intrikářství předvedl Kamil Pulec coby Smrž.

K Pitínskému neodmyslitelně patří náznaky, práce se zástupnou rekvizitou. Např. bramboříky na předscéně (symbolika podhůří, nevlídné klima apod.), orba pomocí stolu podtržená těžkopádnými pohyby herců v „oraništi“, sypání cukru na bábovku (sněžení), rozlití kávy na stole …. a tak dále.

Velmi kompaktní složkou inscenace je i hudba. Tomáš Jeřábek nabízí velkoformátovou kompozici, která si směle zadá s filmovou hudbou. Citlivě propojuje lidové skladby s ostatními prvky inscenace.

Kalibův zločin svými kvalitami stoprocentně přesahuje region. Téma ovládání je skutečně nadčasové. Znepokojivou otázkou pro diváka je, kde se vzaly hluboké kořeny zla, když sousedské a rodinné soužití je v daném místě usměrňované vírou, křesťanstvím, které je velmi citlivě do celé inscenace zakompované?

Karel Václav Rais: KALIBŮV ZLOČIN
Režie Jan Antonín Pitínský; scéna Jana Hauskrechtová; kostýmy Eva Jiřikovská; hudba, texty písní, hudební nastudování - Tomáš Jeřábek; pohybová spolupráce Petr Liška a dramaturgie Iva Šulajová.
Osoby a obsazení: Kaliba (Pavel Majkus); Vojtěch Kaliba, jeho syn (Tomáš Šulaj); Nána Nedomlelová, jeho dcera (Monika Horká); Manka Smržová, jeho dcera (Andrea Nakládalová); Smrž (Kamil Pulec); Boučková, vejměnice (Pavlína Hejcmanová nebo Irena Vacková); Karla, její dcera (Jitka Josková); Marie Konopáčová, její dcera (Klára Vojtková); Konopáč (Petr Čagánek); Kukelka (Pavel Hromádka); Bouček (Vladimír Doskočil); Rachota (Jiří Hejcman); Vězeň Karban aj. (Zdeněk Trčálek) a Dozorce aj. (Jan Horák).
Česká premiéra 4. února 2012, Slovácké divadlo Uherské Hradiště.

13.2.2012 21:02:45 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek


EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek



Časopis 22 - sekce

OPERA/ TANEC

Janáček Brno 2020

Janáček Brno 2020

Janáček Brno 2020
O 7. mezinárodním operním a hudebním bienále, které přibližuje život a dílo Leoše Janáčka celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Tragický příběh romského chlapce

Cigán

Cigán
Příběh čtrnáctiletého romského chlapce, který prochází poznáním neúprosných zákonů vlastní komunity v celý článek

další články...