Nikolaj Koljada AMIGO
autor: archiv
zvětšit obrázekJeden z nejhranějších současných ruských dramatiků ve své hře přivádí na scénu mírně nekonvenční rodinu, která má zálibu v orientální poezii, ale i v tradičním popíjení vodky. Tvoří ji babička, která skládá oduševnělé aforismy, matka, která se sama pasovala do role strážkyně jejího literárního odkazu, a syn, který obě tyto alkoholičky živí jako tanečník v nočním klubu. Byt, který mají vyklidit pro nového majitele, připadne bývalé pornoherečce, která se snaží utéct před svou minulostí. Navíc se podobá jejich zesnulé dcerce, která měla před lety spáchat sebevraždu. Hra v sobě nese velké tajemství (našim skalním divákům se v této souvislosti jistě vybaví Shepardovo Pohřbené dítě) i značnou dávku ruské melancholie, kterou vyvažuje osvěžující humor.
Česká premiéra v sobotu 26. května v 18.30 hodin – Komorní scéna Aréna.
Nikolaj Vladimirovič Koljada (4. 12. 1957) se narodil v dnešním Kazachstánu, ve vesnici Presnogorkovka v Kustanajském kraji (asi 400 kilometrů od Jekatěrinburgu, na hranicích s dnešním Ruskem). V letech 1973 - 1977 studoval herectví na Sverdlovském divadelním institutu (obdoba naší konzervatoře). Po studiích nastoupil jako herec do Sverdlovského akademického činoherního divadla, kde působil až do roku 1983. V letech 1983 - 1989 dálkově studoval v Moskvě na Literárním institutu Maxima Gorkého obor próza. V té době již začal psát divadelní hry (prvotinou je DŮM V CENTRU MĚSTA z roku 1982) a na ruských jevištích se prosadil hrou HRAJEME NA FANTY (1986). Během dvaceti let pak napsal kolem devadesáti her, které jsou žánrově velmi pestré (od tragikomedií až po vaudevilly).
Překlad Naděžda Krejčová; režie Ivan Krejčí; scéna Milan David; kostýmy Jana Hauskrechtová; hudba Nikos Engonidis; dramaturgie Tomáš Vůjtek. Hrají: Petra Kocmanová, René Šmotek, Michal Čapka, Alexandra Gasnárková j.h., Alena Sasínová-Polarczyk, Pavel Cisovský j.h., Michal Moučka, Nikos Engonidis j.h. , nebo Jan Kuchař j.h. nebo Martin Dytko j.h.
„Hru Amigo napsal Koljada v roce 2002 a o tři roky později ji sám inscenoval ve svém divadle. Inscenace byla velmi úspěšná a získala i několik ocenění. Hra je částečně autobiografická. Koljada měl sestru, která zemřela, když mu bylo osm let. Po mnoha letech chtěl své staré rodiče přestěhovat z vesnice k sobě do města a rodiče by byli souhlasili, kdyby se jeho mamince nezdál v noci před odjezdem sen, ve kterém viděla svou dcerku, která ji prosila slovy: „Maminko, neopouštěj mě...“, uzávírá překladatelka Naděžda Krejčová.
TIP!
Časopis 26 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Hudební komedie Zapeklitě! v Slováckém divadle
Poslední premiéra před letními prázdninami a zároveň další světová premiéra. To je hudební komedie Zapeklitě!, ...celý článek
VČD promění Kunětickou horu na Čertův hrad
Poslední novinku stávající divadelní sezóny uvedou pardubičtí herci na své letní scéně na rondelu hradu Kuněti ...celý článek
Hrabě Drákula řádí v MDMB
Hrdinou poslední premiéry letošní sezóny Městského divadla Mladá Boleslav je nejznámější nemrtvý - samotný hra ...celý článek
Slunce, seno, Pavlišov oživí pověsti i historické události
Pražská divadla A studio Rubín a Chemické divadlo opět spojila síly s broumovskými lokálními spolky a připravi ...celý článek
Časopis 26 - sekce
HUDBA
Melodické skladby dua Tommy Lefroy se rozezní Futurem
Dívčí indie-rockové duo Tommy Lefroy, které tvoří zpěvačky a skladatelky Tessa Mouzourakis a Wynter Bethel, vy celý článek
OPERA/ TANEC
Souznění Jiřího Pavlici s festivalem Lípa Musica
Mezinárodní festival Lípa Musica představuje umělce 23. ročníku v sérii rozhovorů s publicistou Pavlem Ryjáčke celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Mexické drama Bez zvláštních znamení
Bez zvláštních znamení
Putování matky za ztraceným synem syrovou krajinou severního Mexika – končinam celý článek