Dvě světové premiéry ve Slaném
Česko-japonská společnost vyvíjí od roku 1990 velmi rozsáhlou činnost. Její periodikum, pěkné a uklidňující čtení s mnohovýznamovým názvem KOKORO (srdce, city, úmysly) přináší zajímavé informace z japonské kultury, historie i současnosti, postřehy ze soudobého Japonska a překlady půvabné japonské poezie. Tentokrát obsahovalo Kokoro i přílohu s oznámením několika desítek jarních a letních kulturních akcí jak v Praze, tak mimo ni. Mezi nimi mě zaujalo oznámení Slavnostního koncertu v rámci Dnů japonské kultury ve Slaném. Zahořela jsem zvědavostí a protože do Slaného je to z Prahy po dálnici co by kamenem dohodil, na koncert jsem se rozjela.
Po úvodních projevech slánského pana starosty, Jeho Excelence japonského velvyslance a dalších řečníků jsem pochopila: Královské město Slaný se stalo a ještě stane sídlem několika velkých japonských firem, které si nedaly ujít příležitost k reklamě, avšak nikoliv pomocí obvyklých billboardů, nýbrž kulturních akcí. Kromě výstavy fotografií z Japonska se tu od 1. do 20. dubna konaly pořady o japonských bojových uměních, o japonských mečích, čajových obřadech a umění ikebany.
Důležitou součástí Dnů japonské kultury byl koncert, který se konal 11. 4. v krásné, dokonale obnovené kapli Nanebevzetí Panny Marie při bývalém piaristickém gymnáziu na náměstí. Na programu byly skladby G. F. Händela a W. A. Mozarta, ve kterých jsme slyšeli i sólisty, skvělou sopranistku Michiyko Keiko a trumpetistu Dimitara Dimitrova.
Největší pozornost na sebe ovšem upoutaly premiéry přítomného japonského skladatele, kritika a producenta Kazuhoka Hattoriho (1944) a našeho Vlastislava Matouška (1948). Nutno říci, že oba autoři překvapili. Zatím co Hattoriho půvabná jednovětá skladba pro flétnu a smyčcový orchestr s názvem Vega, zhudebňující starou japonskou pověst o dvou milencích, kterým bylo dopřáno setkávat se vždy jen jednou v roce, je nesena zcela v duchu evropské hudby, Vlastimil Matoušek složil svou sedmidílnou HITORI MONDO (pro hlas, šakuhači a smyčce, 2002, 12:00) na starojaponský text zcela „japonsky“. A zatím co v Hattoriho skladbě se zaskvěla flétnistka Dana Šafránková ve večerních šatech, sólový part šakuhači přednesl sám skladatel v tra-dičním japonském úboru i s ne-vy-hnu-tel-ným proutěným košem na hlavě. Obdi-vuhodný výkon zde podal také barytonista Petr Matuszek, co chvíli pře-kva-pující nezvykle znějícími zvuky a tó-ny. Obě novinky byly přijaty početným publikem s upřímným nadšením.
Dlouhotrvající potlesk platil ovšem po právu i výtečně připravenému Orchestru Atlantis pod vedením jeho dirigenta Vítězslava Podrazila. Cesty do Slaného jsem nelitovala.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
NdB je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
![Baletní škola (NdB)](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r188665.jpg)
Vzhledem k tomu, že nedojde k realizaci plánovaného Edukačního centra v Janáčkově divadle, je vedení Baletu Ná ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Lenka Havlíková: Nejdůležitější je neustále všechno opakovat
![Lenka Havlíková](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r388652.jpg)
Lenka Havlíková stála společně s Šárkou Pavelkovou, Štěpánem Kubištou, Kristiánem Kubákem a Jakubem Vedralem v celý článek
HUDBA
Prague Quiet Music Festival zve na exkurzi do světa tiché hudby
![Jürg Frey (Foto: Karel Šuster)](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r888726.jpg)
Hlavním hostem 4. ročníku Prague Quiet Music Festivalu bude asamisimasa, přední norský soubor specializující s celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Street art festival WALLZ oživí plzeňské budovy a ulice
![Pilsen Street art festival WALLZ](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r888724.jpg)
Fasády domů, podchodů, garáží, ale i povrch celých ulic... Často nevzhledná a zanedbaná místa v Plzni se stáva celý článek