Clarinet Quintets
autor: archiv
zvětšit obrázekTento kompaktní disk Supraphonu má několik předností, mezi nimiž vyniká výkladový text v bookletu: jeho autorkou je sama protagonistka snímku, klarinetistka Ludmila Peterková, která v něm nepopisuje hraná díla, ale přibližuje posluchačům méně známá fakta: líčí, jak český umělec Antonín Rejcha dosahoval úspěchů v zahraničí jako komponista a pedagog (a poukáže i na to, že nikde, tedy ani v knize Olgy Šotolové, obsahující životopis a velmi pracně získaný tematický katalog Rejchova odkazu, jež vyšla v Editiu Supraphon v roce 1977, nejsou zaznamenána všechna jeho díla); u Mozarta podrobně zaznamenává skladatelův úzký vztah k vídeňskému klarinetistovi a skladatelově blízkému příteli Antonu Stadlerovi a hlavně popisuje, jak dvorní nástrojař a stavitel kvalitních klarinetů Theodor Lotz přispěl ke zdokonalení nástroje mj. jeho prodloužením, čímž vznikl tzv. basetový klarinet. A u našeho současníka Ondřeje Kukala Peterková připomene, jak poctivě se v době vzniku Clarinettina (1990) tehdy šestadvacetiletý autor připravoval k napsání skladby: dokonce se na klarinet učil hrát…
Dominuje ovšem umění interpretů. Peterková, která patří už po léta k české interpretační špičce a bývá dokonce označována jako „Miss Clarinet“ či „Klarinetová královna“, tvrdí, že klarinet si zaslouží, aby se při něm lidé bavili. V prvých dvou skladbách (Rejcha a Mozart) osvědčuje ve vyrovnané souhře s Benewitzovým kvartetem smysl pro detail: stojí za zmínku, že ta souhra je nikoli jen akademickou jednotou, určenou partiturou, ale skutečným muzikantským srozuměním. Kvartetisté poskytují sólistce, což její jest, nikde jí nepřekážejí. A ona jim oplácí hrou bez jediné postřehnutelné technické pochybnosti, krásným tónem, dokonale vyrovnanými rejstříky – jako by mezi hlubokou polohou a vysokými tóny nebyl jiný rozdíl nežli barevný; její nástroj v lyrických partiích krásně zpívá, v rychlých pasážích jiskří technickou bravurou, v meditativních pasážích dojímá… Jak ukázala hned v Rejchovi, hraje Peterková v perfektní intonaci, aniž bychom mohli zaslechnout rušivý nádech či zvuk klapek; výrazově navíc nabídla posluchačům srozumitelnou, neproblematickou a zdobně vycizelovanou hudbu.
V Mozartovi zní její basetový klarinet (prodloužený nástroj s dvěma tóny navíc) kultivovaně v hluboké poloze v prvé větě, v pravém slova smyslu kantabilně v Larghettu věty druhé, vyrovnaně v Menuettu se dvěma trii – a ve finálních variacích zdůrazňuje vtip lidově zabarveného tématu; celek vyzní jako velice půvabná kreace.
Nejvíc mě ale potěšilo Kukalovo Clarinettino, které oplývá mladistvě svěžím vtipem, poučeným jistě i u Šostakoviče: je to mimořádně hravá, pestře barevná hudba. Sólový part je technicky náročný, rytmicky eruptivní, a Peterková ho podává tak, že po plných dvanáct minut udržuje posluchače v trvalé pozornosti, když znamenitě vyvažuje kontrastní náladové polohy tónovou barevností. Disk tak poskytuje velmi příjemný posluchačský zážitek.
SUPRAPHON SU 4061-2
Clarinet Quintets
Antonín Rejcha: Kvintet pro klarinet a smyčce B dur, op. 98; Wolfgang Amadeus Mozart: Kvintet pro basklarinet a smyčce A dur, KV 581; Ondřej Kukal: Clarinettino – Concertino pro klarinet a smyčce, op. 11 (1990).
Ludmila Peterková – B klarinet, basklarinet
Bennewitz Quartet (Jiří Němeček – 1. housle, Štěpán Ježek – 2. housle, Jiří Pinkas – viola, Štěpán Doležal – violoncello); Pavel Klečka – klarinet (Kukal)
Nahráno v pražském studiu Martínek ve dnech 1. až 3. 7. 2011, hudební režie Milan Puklický, zvuková režie Jan Lžičař. Celkový čas 69:20.
Zdroj Hudební rozhledy 12/2012 - Petar Zapletal
TIP!
Časopis 24 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Kompletní vydání Smetanových oper poprvé na CD
Opery zaujímají v tvorbě Bedřicha Smetany přední místo a tvoří spolu s cyklem symfonických básní Má vlast pilí ...celý článek
Časopis 24 - sekce
DIVADLO
Andrew Scott se vrací v inscenaci Slunce v pasti!
Andrew Scott ví, co to obnáší být hvězda. Už od první série populárního seriálu Sherlock, kde si zahrál mistra celý článek
HUDBA
Hudební tipy 24. týden
Výroční ceny OSA 2023
Přímý přenos vyhlášení cen, které od roku 2006 udílí Ochranný svaz autorský. Účinkují celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Markéta Mikulášková: Když zhasne obloha
Svoji první báseň zveřejnila Markéta Mikulášková coby třináctiletá. Její básnický talent je nejen zcela nespor celý článek