Divadlo žije
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekTristan a Isolda v Národním divadle moravskoslezském; portrét Anny Cónové; co říkají herci na to, že netočí, aneb mimodivadelní příležitosti herců v moravskoslezské metropoli. V dalším vydání divadelního magazínu uvidíte, jak vznikala inscenace Tristan a Isolda v Národním divadle moravskoslezském. Tento legendární příběh milenců, kteří v osudové hře prohráli své štěstí, režíroval Janusz Klimsza.
V portrétu se seznámíte s herečkou Annou Cónovou, která v NDM nastudovala celou řadu postav, jako je Celie Peachumová (Žebrácká opera), Edna (Nejstarší řemeslo), Madeleine Béjartová (Moliere), Strouhalka (Maryša) atd. Anna Cónová také pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem a s Českou televizí.
A ostravských herců jsme se nakonec zeptali, co říkají na to, že dnes už nemají tolik filmové a televizní práce jako dřív.
Vysílání: 11.9., 01.50 hod., ČT art
Chyť zajíce, ať ho máš! Nové inscenace her Václava Havla: Žebrácká opera v Klicperově divadle v Hradci Králové a Zahradní slavnost v Národním divadle. Režie A. Sirotková (Premiéra)
Od roku 1963, kdy Václav Havel napsal a Otomar Krejča v Divadle na Zábradlí režíroval Zahradní slavnost, se vedou spory o tom, jak ony přesně konstruované hry, jež sám autor nazýval "stroječky", vlastně inscenovat. Jak jejich mechanismu vdechnout jevištní život. Ostatně nepovedených inscenací Havlových her vzniklo mnoho, těch, které se nás dotýkají a při nichž se skutečně bavíme, pár.
Václav Havel sám leccos na to téma naznačil a jsou režiséři, kteří se jeho doporučení, že je hlavně zapotřebí přesně, po smyslu a ve správném rytmu říkat text, se střídavým úspěchem drží. Jako například Andrej Krob.
Platí ale Havlova doporučení absolutně nebo je jejich respektování jen východiskem pro další režijní práci? Jak se s proměnou současného inscenačního stylu změnil divadelní potenciál Havlových textů? A co je na textech, kterým je vytýkáno chladné konstruktérství, vlastně pro současného režiséra přitažlivé? Co je při jejich inscenování nejtěžší? Budeme se ptát dvou režisérů s výrazným scénickým rukopisem, kteří se v právě uplynulé sezóně potkali s Havlovými hrami poprvé. Daniel Špinar nastudoval v Klicperově divadle v Hradci Králové Žebráckou operu a Dušana D. Pařízek ve Stavovském divadle Zahradní slavnost.
Vysílání: 15.9., 20.25 hod., ČT art; Opakování: 18.9., ČT art.
TIP!
Časopis 24 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Portrét Emil František Burian
Emil František Burian
Portrét významného divadelního experimentátora objevujícího jedinečné inscenační post ...celý článek
Divadelní tipy 24. týden
13. komnata Zdeňka Žáka
Herce trápily dlouhé roky problémy s ledvinami. Ty nakonec přestaly fungovat úplně, ...celý článek
Divadelní tipy 25. týden
13. komnata Renaty Prokopové
Herečka Renata Prokopová se musela vyrovnat s tím, že oba její synové po naroz ...celý článek
Časopis 24 - sekce
HUDBA
„Každý z nás je trochu MIMOZEMŠŤAN“, zpívá Radek Banga
Radek Banga na podzim loňského roku vydal své druhé sólové album s názvem Nic není nemožné. Před třemi lety se celý článek
OPERA/ TANEC
NdB je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Vzhledem k tomu, že nedojde k realizaci plánovaného Edukačního centra v Janáčkově divadle, je vedení Baletu Ná celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Ve službách papeže
Ve službách papeže
Zlaté období italské renesance zachycené ve střetu titánů své doby – umělce Michel celý článek