zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Magor se vrátil na Smíchov

Magor

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Brněnské Divadlo u stolu přivezlo v polovině dubna do pražského Švandova divadla několik svých inscenací. Jedna z nich nese jméno MAGOR, a jejím tématem jsou poslední léta života básníka – bouřliváka Ivana Martina Jirouse. Podoba svérázného bojovníka proti veškerým omezením a konvencím, výrazná tvář českého undergroundu se v ní ukazuje ve své poetičtější, zklidněné podobě.
Symbolika uvedení tohoto dílka v „undergroundu“, tedy v podzemním Studiu Švanďáku je několikanásobná. Jednak tematicky navazuje na zdejší trilogii Nesvatých, svérázných scénických portrétů „prokletých básníků“ 20.století – Karla Kryla, Egona Bondyho a Jana Balabána, a pak – vrací Magora tam, kde prožil posledních osm let svého života, tedy na pražský Smíchov.

Inscenace je svérázným záznamem spolužití otce a dcery, tedy Ivana Martina Jirouse a jeho dcery Františky, které ztvárňují Jan Kolařík a Petra Bučková. Texty, které na základě autentických zápisků Františky a Jirousových básní sestavil režisér Ivo Krobot (některé texty zhudebnil Zdeněk Kluka) tak vytvářejí dokumentárně laděný příběh, se zvláštním poetickým „kořením“. Ano, dojde i na opilecké blouznění, nábožensky laděné pasáže, rozbíjení nábytku, i na závěrečný společný tanec s Magorem svlečeným do půli těla (tak jak si jej mnozí pamatují z různých party). Zároveň však je tu stále přítomna křehká, hravá poetičnost, a zároveň lidská zranitelnost. Pro puritány to ovšem není – neboť k Magorově podstatě přirozeně patřil i dosti drsný výrazový slovník. Všechna ta slova a věty ale v jeho (potažmo Kolaříkově) interpretaci znějí přirozeně, nikoli lascivně či urážlivě. Krobotova koncepce posunula svědectví o Magorovi do obecnější roviny (navzdory tomu, že je zde mnoho odkazů na jména známá z undergroundu i z dnešní politické scény), takže není třeba, aby divák znal konkrétní předobrazy postav. Oba protagonisté jim dodávají vlastní osobitost, onu lidskou křehkost balancující mezi nadějí a zmarem, mezi pokorou a „utržením ze řetězu“, mezi přehnaným sebevědomím a naprostým ne-sebevědomím. Každý z nich má svůj svět, a ty dva světy (oba diametrálně vzdálené od toho, co bychom nazvali realitou) na sebe neustále narážejí v mnohdy ostrých střetech a bezohledných hláškách. Jan Kolařík známou image Magora stylizuje do tvaru, který je divákovi přístupný a pochopitelný, takže na povrch nevyplouvá mnohdy až nechutná opilecká zvířeckost, ale spíše jakási přirozená moudrost lidového filozofa a milovníka života a chlastu, ale kupodivu i jakási pokora vůči životu. Františka Elišky Bučkové dokáže autenticky ukázat ambivalenci vztahu s otcem, v níž se mísí celá škála pocitů, které k otci chová - pochopení, a obdiv, ale také netrpělivost až neurotická, a možná až chvilková nenávist či bezmoc. Oba herci tak vytvářejí zvláštní, intimní svědectví o životech lidí, kteří se uvědoměle, ale možná i neuvědoměle vyčleňují ze společnosti průměrných, což je zároveň trápí a těší.

14.4.2014 16:04:36 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Recenze

Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek


KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 22. týden

Ikony Kamila Střihavky

Ikony Kamila Střihavky
Lucie Bílá hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české scény, které se nesmaz celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Musica Antiqua Praha komplet všech alb

Přebal kompletu

V roce 1982 založil hudebník a muzikolog Pavel Klikar soubor Musica Antiqua Praha, který se rychle stal zjeven celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Sladké hry minulého leta Juraje Herze

Sladké hry minulého leta

Sladké hry minulého leta
Toužila vzlétnout ke slunci, a přitom sama zářila mnohem víc. Slovenský film podle celý článek

další články...