zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Mnoho povyku pro nic a někdo bude vůl

Petra Horváthová a Václav Jílek, Mnoho povyku pro nic, 2014

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Lehká, veselá a hravá komedie. V areálu Nejvyššího purkrabství Pražského Hradu odstartovala letošní premiérový titul Letních Shakespearovských slavností – Mnoho povyku pro nic. Jak uvedl v úvodním proslovu překladatel Martin Hilský, přesnější překlad by měl být Mnoho odposlechu pro nic.
Režisér Jiří Menzel se této hlavní linie drží. Jednotliví protagonisté v „nenápadných“ úkrytech sledují hovory druhých. Známá pravda, že poslouchat se někdy nevyplácí, se tady potvrzuje několikanásobně.

William Shakespeare nám v jedné ze svých fest komedií nabízí hlavní zápletku mezi Benedickem (Václav Jílek) a Beatricí (Petra Horváthová). Benedick se zapřísáhne, že bude do konce života starým mládencem. Opačný názor na ženění má jeho přítel Claudior (Tomáš Vaněk), který se zamiluje do Héró (Lenka Zahradnická). Cestičky lásky mohou být i trnité, do děje začne míchat jed zla Don John (Jan Révai).

Shakespeare do nápoje lásky přimíchal také trochu obyčejné přízemní lidskosti. Tu představuje kvarta strážců pořádku – Puškvorec (Petr Čtvrtníček), Šťovíček (Leoš Noha), Hugo Placka (Jaroslav Šmíd) a Jirka Uhlíř (Martin Kubačák). Stranou všeho dění nezůstává ani Don Pedro (Miloš Vávra), Leonato (Daniel Rous) a lotři Konrád (Václav Liška) a Borachio (Jan Jankovský).

Inscenace se odehrává na scéně Jaroslava Milfajta. Magické prostředí hradeb zdobí dva fábory. Po obou stranách scény je pyramidální schodiště a několik altánků. Jednou jsi dole jednou nahoře. Dvě schodiště coby dva kopce, symboly dvou zamilovaných. Každý musí zdolat výstupem toho druhého.

Režisér Jiří Menzel vybral k inscenaci hudbu Léa Delibese z jeho díla Coppélia. Nutno konstatovat, že s dobrým vkusem. Výborně doplňuje a podtrhuje. Autorka choreografie Jana Hanušová se pustila do veselých dobových tanců. Pohybově vystihla maškarní bál a dialog mezi Benedickem a Betricí.

Dobro zvítězí nad zlem. Za dobrým koncem stojí právě odposlechy. Nechce se mi psát, že odposlouchávat se vyplatí… Ale vezměme to jinak. Dobré je poslouchat. V tomto případě hlas srdce a nedat na intriky druhých. Nebojte, z toho nemůže být nikdo vůl. I když Shakespeare toto označení přiřknul sousedovi Puškvorcovi. Díky své „hlubokomyslné inteligenci“ sklízí Puškvorec velký úspěch. Potažmo velký sukces si zaslouží i celá inscenace Mnoho povyku pro nic.

30.6.2014 09:06:02 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Recenze

FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek


Judy - jiskřící duše, která se vydává všanc divákům

Monika Absolovoná a Jan Nedbal (Judy)

Inscenace JUDY není pro Divadlo Studia Dva novinkou. V české premiéře uvedlo text Petera Quiltera NA KONCI DUH ...celý článek


Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek



Časopis 26 - sekce

OPERA/ TANEC

Magdalena Kožená: Czech Songs

Přebal alba

Česká operní pěvkyně Magdalena Kožená uvádí recitál českých písní společně s Českou filharmonií pod taktovkou celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 26. týden

Hrdinové z Telemarku

Tak tohle je ten svět...
Skvělý režisér nestárnoucích filmových komedií Oldřich Lipský, od jehož narození u celý článek

další články...