zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kuchyňská revue - Vojna

Kuchyňská revue - Vojna

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Jatka 78 - nové kulturní centrum vytvořené konverzí budovy bývalých jatek v Holešovicích je primárně určeno pro představení nového cirkusu, kterému se u nás v současné době dobře daří. Vítány jsou zde ale i další kulturní aktivity, které mohou rozsáhlý prostor zaplnit. 10. prosince zde byla uvedena Kuchyňská revue souboru BodyVoiceBand, sdružujícího studenty a absolventy DAMU pod vedením Jaroslavy Šiktancové. Jejich zájem se zaměřuje na českou avantgardu, kterou si upravují podle své potřeby.

"Kuchyňskou revui", jednoaktový jazzový balet vytvořil Bohuslav Martinů na základě choreografie Jaroslavy Kröschlové v roce 1927. Využil v něm při komponování jazzové prvky v kontrastu s tradičními neoklasickými přístupy. Po úpravě Zdeňka Dočekala a Dušana Navaříka zůstaly z původního obsazení osmi nástrojů v nové inscenaci čtyři– trubka, tenor saxofon, alt saxofon a pozoun. Také choreograficky je skladba uchopena zcela nově. Vychází přímo z hudby a jejích různých nuancí – střídání napětí a uvolnění, humoru a „dramatu“. Devět interpretů, tři muži a šest dívek, oděných podle mixu předválečné módy se setkává na v ečírku v Paříži, kde se odehrávají tragikomické výstupy. Podle nich se skladba dělí na deset částí, v nichž tanečníci přecházejí bleskurychle z jedné do druhé podle nálad a tempa hudby. Přizpůsobují tomu fyzický pohyb celého těla ale i detailní gestikulaci a výraz tváře, někdy si i pomáhají „prozpěvováním“. „Vyřešené zápletky“ jsou propojeny „sborovým“ charlestonem, objevuje se i tango.
Krátká skladba je akční, plná pestrého dění, přesně „sehraného“ s hudební náplní.
Název souboru BodyVoiceBand je skutečně výstižný – je stejně dobře zapojen hlas i tělo. Interpreti ovládají svou profesi činoherních herců a zároveň tanec způsobem daleko přesahujícím běžnou míru, která se v činohře požaduje.

Premiéra "Kuchyňské revue" se ukázala být prologem k tomu, v čem nakonec spočívalo těžiště programu – hudebně dramatické skladbě E.F. Buriana "Vojna" uvedené poprvé v roce 1935 a v novém nastudování BodyVoiceBandu (režie Jaroslava Šiktancová, choreografie Martin Pacek) v Disku v říjnu 2013.
Podkladem "Vojny" jsou texty lidové poezie především Erbenovy Prostonárodní písně a říkadla ale i další lidové milostné, svatební a vojenské písně a obřadní texty. Pásmo zachycuje život na vesnici s lidovými zvyky a obřady – části Masospust, Svatba, do něhož vpadá válka - Odvod, Hřbitov, V zázemí a Na frontě, kde se z malebných rituálů dílo mění v politický apel. Zatímco v "Kuchyňské revui" jde o pouhou hříčku, dotýká se "Vojna" zásadních otázek lidského života. Mění se i přístup intepretů, kteří se často nacházejí v rozporuplných situacích – např. vnucený sňatek- a prožív ají a ztělesňují své postavy s veškerou opravdovostí a plným nasazením. Uplatňují zde více své herecké schopnosti v mluveném slově, ve voicebandových psážích, v nichž je sborová recitace zapisovaná v notách, pantomimě, stejně dobře se vyjadřují tanečním pohybem. I toto představení je přeplněno akcemi a zvraty, které se rytmicky střídají ve statickýh a rytmických úsecích - "po dramatickém vypětí následuje lyrický oddech". Vyzařuje z něj síla a energie mládí, je dramatem v pravém smyslu slova, umožňujícím prožitek katarze.
Nedlouho existující BodyVoiceBand začíná vehementně dobývat a obsazovat kulturní prostor. Je správný čas popřát celému souboru, aby se mu divadelní invaze dařila podobně i v příštím roce.

15.12.2014 19:12:43 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek


Judy - jiskřící duše, která se vydává všanc divákům

Monika Absolovoná a Jan Nedbal (Judy)

Inscenace JUDY není pro Divadlo Studia Dva novinkou. V české premiéře uvedlo text Petera Quiltera NA KONCI DUH ...celý článek


FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek



Časopis 26 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Žádný pocit netrvá věčně

Žádný pocit netrvá věčně

Mezinárodní skupinová výstava Žádný pocit netrvá věčně. Sbírka solidarity ve Skopji vychází z jedinečné sbírky celý článek

další články...