Rozpaky nad Mexikem
V rámci festivalu Tanec Praha 2003 se jako další zahraniční soubor představil 15. a 16. června v Ponci mexický soubor Il Circo Contemporaneo. Nudné čtyřiceti minutové video autora Philippa Decouflé Abracadabra nebylo šťastným úvodem. Zřejmě mají v Mexiku jinou představu o vtipnosti, než my.
Program nelhal v tom, že latinskoameričtí umělci mají obrovskou energii a snaží se o upřímnost výpovědi. V první části jsem nepochopila, proč si tři muži, klouzající se po stole, k tomu pouští např. Beethovena. A také proč vůbec neberou na vědomí tři rozčilené dívky, které se pohybovaly - spíše chodily, kolem záchodové mísy, aniž je rušil Rossiniho či Griegův hudební doprovod. Tanečnice vytrhávaly listy z nějaké knížky, házely je do klozetu a snažily se jimi asi zaclonit světlo, vycházející zvnitřku. Téma bylo, podle programu, zrada …. V druhé části se nám tři mimicky výborné dívky snaží předvést, jak sladké a vábivé je alkoholové opojení, ale k jakým trapným koncům to vede. I když tyto opravdu barvitě výrazné dívky vypadaly roztomile i při stryptýzu do spodního prádla po tetičce ,korzetu a vůbec záměrně nepůvabných „nedbalek“, přece jen se mi zdá námět i zpracování tohoto spíše tanečního divadla na zahraniční zájezd slabý.
Při zájezdu do ciziny je nutno počítat s tím, že ne všichni diváci hravě zvládají španělštinu, či angličtinu, a že tudíž do snahy o vtip na jevišti nemůže být zakomponováno slovo – jistě jinak vtipný text, ale v řeči, které valná většina obecenstva nerozumí. I Hurvínek se musí naučit cizí řeči při zájezdech do ciziny, a ne se vyčítavě dívat, proč se jeho vtipům v češtině diváci nesmějí, hlupáci. Máme – my průměrní diváci - poslední dobou vůbec dojem, že nejen že nerozumíme jistě velmi inteligentním textům, vložených tu a tam do tance, ale že potřebujeme odborného poradce, abychom pochopili intelektuální hloubku a podtext mnohých experimentálních tanečních inscenací. A nebo si doma počkat, až se zase taneční umění bude snoubit s kvalitní hudbou , tanečním výrazem a přestane šokovat za každou cenu.
Problém porozumění textu právě zamlžil úvod třetí části, kde až dětská posedlost touhou vzlétnout tam nahoru rozehrála množství výrazových gagů.
Opět by se tento příběh tří mužů dal spíše zařadit do pohybového divadla. Choreografem všech tří částí byl Mauricio Nava.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
PRAKAB přivítá veřejnost v rámci dne otevřených dveří
Pražská kabelovna ve druhé polovině června otevře své brány veřejnosti, které nabídne nejen možnost prohlédnou ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Cenu Marka Ravenhilla získal Adam Svozil
Inscenace textu Autorka skotské dramatičky Elly Hickson uváděná v Jihočeském divadle v režii Adama Svozila zís celý článek
HUDBA
Helena Vondráčková & Mark Voss: Dlouhá Noc
Zpěvačka, tanečnice, stepařka a herečka Helena Vondráčková patří několik dekád k absolutní špičce domácí hudeb celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběhy filmových legend
Nicole Kidmanová: oči dokořán
Narodila se na Havaji, ale je nejzářivější australskou hvězdou všech dob. Fra celý článek