Film Ejzenštejn v Guanajuatu
autor: Z webu
zvětšit obrázekSlavnostní premiéra filmu Ejzenštejn v Guanajuatu režiséra Petera Greenawaye se uskuteční 6. listopadu 2015 v pražském kině Lucerna, v rámci Queer filmového festivalu Mezipatra. Následně budou moci diváci snímek vidět v dalších klubových kinech po celé České republice od 12. listopadu.
Film zachycuje vrcholně stylizovanou formou reálné události ze života klasika světové kinematografie, a dává tak nahlédnout do deseti dní, které Ejzenštejna trvale ovlivnily a v nichž prožil zásadní osobní transformaci („deset dní, které otřásly Ejzenštejnem“). Greenaway ve svém filmu akcentuje především osobní rovinu – Sergej Ejzenštejn musí rezignovat na tvůrčí ambice, aby ve svých Kristových letech našel sám sebe jako člověka, který si prošel coming outem, přišel o panictví a zamiloval se.
Snímek popisuje cestu Ejzenštejna do Mexika, kde hodlá za americké peníze natočit snímek Ať žije Mexiko!. Děj se odehrává na vrcholu jeho tvůrčích sil, v roce 1931, během pobytu ve městě Guanajuato. Role Ejzenštejnova průvodce se ujímá místní učitel Palomino Cañedo. Ten mu dá na vlastní kůži zažít úzké propojení dvou základních principů lidské existence, lásky a smrti, které jsou reprezentovány principy eros a thanatos.
Ejzenštejn tehdy svůj plánovaný snímek nedokončil, a protože byl jeho velkou devízou zejména střih, kladl na střihovou skladbu důraz i Peter Greenaway, jak sám uvádí: „Rychle sestříhané sekvence ilustrují filmařovu občas manickou touhu, pomalejší pak vystihují patos. Díky kameramanovi Reinierovi van Brummelenovi je snímek plný odkazů jednak ke statické fotografii, ale i umělcům jako Muybridge a Ansel Adams, kteří se snažili zachytit pohyb. Skokové střihy mají za úkol zdůraznit diskontinuitu.“
Dramaturg AČFK, Jan Jílek, charakterizoval Ejzenštejna v Guanajuatu následujícími slovy: „Greenaway natočil film naprosto nepodobný čemukoliv, co v současné době můžete v kinech potkat. Film, který by miloval i Sergej Ejzenštejn, kdyby měl možnost jej vidět, je natočen v duchu jeho radikálních názorů, nejedná se však o didaktické dílo, ale naopak o velmi živou strukturu naplněnou významy, citacemi a atrakcemi, přesně v duchu jeho známých snímků minulosti.“
Peter Greenaway se narodil v roce 1942 ve Walesu. Původně studoval malířství, s filmem začal v roce 1966. Měl několik multimediálních výstav po celém světě – v Benátkách, Barceloně, Rotterdamu, Paříži, Amsterda¬mu, Vídni, Miláně nebo New Yorku. Spolupracoval také s několika skladateli včetně Johna Cage, Philipa Glasse nebo Davida Langa. Jeho snímky jsou pravidelně no¬minovány do soutěžních sekcí na festivalech v Cannes, Benátkách nebo v Berlíně. Vydal několik knih a tvoří také pro divadlo a operu.
TIP!
Časopis 26 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Festival Landscape ze Žižkova do Malešic
Landscape festival se vrátil do Prahy, po loňském ročníku na Vysočině jej hostití česká metropole a jako v pře ...celý článek
Street art festival WALLZ oživí plzeňské budovy a ulice
Fasády domů, podchodů, garáží, ale i povrch celých ulic... Často nevzhledná a zanedbaná místa v Plzni se stáva ...celý článek
Časopis 26 - sekce
DIVADLO
Do Chrudimi na dobré loutkové divadlo
Loutková představení pro dětské i dospělé diváky, semináře, dílny pro veřejnost, příměstský loutkářský tábor, celý článek
HUDBA
Čáry života chystají album Sluníčko
Nový singl Zoufalci spojený s kritikou vysokých pracovních nároků dnešní doby zveřejnila kapela Čáry života. J celý článek
OPERA/ TANEC
Magdalena Kožená: Czech Songs
Česká operní pěvkyně Magdalena Kožená uvádí recitál českých písní společně s Českou filharmonií pod taktovkou celý článek