zvláštní poděkování
Quantcom.cz

EnsembleOpera Diversa zavítá do Plzně

Z inscenace opery Dýňový démon

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Nejen hudbou, zpěvem a divadlem, ale i vůněmi a chutěmi naplní v listopadu dvě moravská a dvě česká města úspěšný „gastronomický gesamtkunstwerk“ brněnského Ensemblu Opera Diversa DÝŇOVÝ DÉMON VE VEGETARIÁNSKÉ RESTAURACI. Démon tour 2015 zavítá do Zlína, Brna, Českého Krumlova a Plzně.

Chystaná tour po čtyřech městech napříč prakticky celou republikou je přesto ve všech ohledech mimořádná. První letošní představení proběhlo 13. listopadu ve Studiu Z Městského divadla Zlín, kde se ansámbl se svou tvorbou představil vůbec poprvé. Následovat bude 16. listopadu zmiňované brněnské představení a 19. listopadu rovněž krok tak trochu do neznáma, na prkna českokrumlovského městského divadla, kde bude mít možnost představit poprvé svou režijní i kuchařskou tvorbu nový umělecký šéf opery Jihočeského divadla, krumlovský rodák a zároveň člen Ensemblu Opera Diversa Tomáš Studený. Tour zakončí představení na Malé scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni v neděli 22. listopadu 2015 od 19:00 h.

Inscenace měla od premiéry v lednu 2010 prostor k usazení a několik jejích protagonistů navíc vyrostlo od té doby v respektované umělce, např. Jan Šťáva, Lucie Kašpárková, Hana Škarková nebo dirigentka Gabriela Tardonová. Zvláštností této bytostně podzimní (season-specific) opery na pomezí Halloweenu a Dušiček je právě propojení osobité poetiky souboru s rozmáhající se oblibou kuchařského umění. Přímo na jevišti se tu odehrává magie stvoření jídla a s mírnou nadsázkou lze také říct, že tahle opera vznikla v kuchyni. Na jejím počátku stál totiž skutečně recept režiséra Tomáše Studeného na dýňový pokrm, s nímž libretista Pavel Drábek pracoval při psaní libreta. Příběh stejně jako jevištní dění jsou tak s přípravou vegetariánského jídla v symbióze. V závěru opery se navíc obecenstvo může připojit k neformální ochutnávce. Ta následuje bezprostředně po odeznění posledních tónů hudby skladatele Ondřeje Kyase, kdy herci, respektive „personál restaurace“ servírují publiku hotový pokrm z dýně Hokkaidó.

Ústředním motivem mnohovrstevnatého a částečně metaforického příběhu je manželský trojúhelník. Mezi pár procházející partnerskou krizí vstupuje Dýňový démon v podobě pohledné dívky z venkova a postupně ovládne celou restauraci. Dýně je však nakonec přemožena – uvařena.

Libretista Pavel Drábek o opeře říká: „…šlo a jde o onen základní dar, který se buď urodí a lze pak vařit, anebo vzniká, když někdo hraje a zpívá pro posluchače, obojí se tu pro diváka na jevišti připravuje a nakonec se mu i rozdá. A vlastně i ten dar, o němž zpívá Majitelová – odpuštění, blízkost, příslib tepla na zimu a zároveň příslib slunovratu…“ Dýňový démon se tak pomalu začíná stávat i jakýmsi rituálem, jímž se už pravidelně loučíme s létem.

16.11.2015 16:11:36 JoMe | rubrika - Zveme ...

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Bubeníček International Ballet Gala

Jiří Bubeníček (Foto: Nadina Cojocaru)

Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio ...celý článek



Časopis 22 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 23. týden

Olga (Horrory z Hrádečku)

Neobyčejné životy - Luděk Sobota
Životní a profesní příběh jednoho z nejvýraznějších českých komediálních h celý článek

další články...

HUDBA

Waldemar Matuška výročí

Waldemar Matuška

Walda
Waldemar Matuška, který nás opustil před 15 lety, byl jednou z největších postav naší populární hudby celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Sladké hry minulého leta Juraje Herze

Sladké hry minulého leta

Sladké hry minulého leta
Toužila vzlétnout ke slunci, a přitom sama zářila mnohem víc. Slovenský film podle celý článek

další články...