Evangelium o Marii v české premiéře
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekEvangelium o Marii se dostává i na Hudební scénu Městského divadla v Brně. První uvedení v pátek 11. března, premiéra v sobotu 12. března 2016. Titul představuje jedno z vrcholných děl (nejen) východoevropského muzikálu.
Překlad pro českou premiéru vytvořil Mikuláš Bryan a kmenový režisér MdB Stanislav Slovák přizval ke spolupráci svůj neméně osvědčený tým – scénografa Jaroslava Milfajta, kostýmní výtvarnici Andreu Kučerovou, choreografy Hanu Kratochvilovou a Michala Matěje a dramaturga Jana Šotkovského. Zcela původní instrumentaci pro velký živý orchestr vytvořil Karel Cón, hudební nastudování je v rukou dirigenta Františka Šterbáka (druhým dirigentem bude Josef Javora).
V hlavních rolích uvidíte Radku Coufalovou nebo Markétu Sedláčkovou (Marie), Andreu Zelovou nebo Kristínu Vreckovou (Mladá Marie), Ondřeje Studénku nebo Jozefa Hruškociho (Ježíš) a Petra Štěpána nebo Dušana Vitázka (Jan).
Známý příběh o narození, životě i smrti Ježíše Krista vypráví tato maďarská rocková opera z roku 1991 neobvyklým pohledem. V centru veškerého dění zde stojí Marie, Ježíšova matka. Tématem se tak stává její osobní bolest a utrpení z těžkého údělu, kterým je její syn pověřen, ale také nekonečná mateřská láska a oddanost. Příběh se tak koncentruje na dva uzlové momenty Mariina života – moment „vánoční“, události týkající se Mariina neposkvrněného početí, Ježíšova narození a útěku celé „svaté rodiny“ do Egypta před Herodovou krutostí. A moment „velikonoční“ – Ježíšovo ukřižování a zmrtvýchvstání viděné plačícíma očima matky, která musí hledět na smrt svého syna.
Takřka oratorní tvar libretistů Pétera Müllera a Pétera Müllera Sziámiho, který stojí na mimořádně sugestivní poprockové hudbě jednoho z největších maďarských hudebníků 20. století László Tolcsvaye, svobodně mísí časové roviny – začíná Ježíšovým ukřižováním, aby se střihem vrátil k mladičké zamilované Marii. A vedle emocionálních rockových songů se do něj vejde i komediální výstup skeptického tria pastýřů i jazzrocková vypalovačka Heroda, ironicky se tázajícího, k čemu je nám vůbec dobrý nějaký Mesiáš…
V roce 1992 bylo dílo uvedeno na Nové scéně v Bratislavě v režii Jozefa Bednárika, kde zaznamenalo fenomenální úspěch dvě stě padesáti repríz, a inscenace tak stála na počátku slavné muzikálové éry v Československu. Česká premiéra na Hudební scéně Městského divadla v Brně 12. března 2016.
TIP!
Časopis 24 - rubriky
Články v rubrice - Muzikály
VČD uvede derniéru Pekařovy ženy na Kunětické hoře
Od čtvrtka 6. června do soboty 8. června 2024 se na letní scéně Východočeského divadla na rondelu hradu Kuněti ...celý článek
Časopis 24 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 25. týden
13. komnata Renaty Prokopové
Herečka Renata Prokopová se musela vyrovnat s tím, že oba její synové po naroz celý článek
OPERA/ TANEC
Premiéra 24 Bohemia Baletu se vrací
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, se vrací s komponovaným programem Premiéra 24 do Diva celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Psychologické drama o začátku nového světa
Běžná selhání
Svět prochází globálním kolapsem, ale trojice žen se pokouší žít své životy lépe a opravdověj celý článek