zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Gaetano Donizetti - Roberto Devereux

Mariusz Kwiecień a Sondra Radvanovsky

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

The Met: Live in HD nabídne v sobotu 16. dubna 2016 neprávem opomíjenou operu Roberto Devereux, která uzavírá svou belcantovou poetikou třídílný cyklus Donizettiho oper na náměty ze života anglických a skotských královen Anny Boleynové, Marie Stuartovny a Alžběty I.

Sopranistka Sondra Radvanovsky ztvární v průběhu jediné sezóny všechny tři Donizettiho tudorovské královny. Tento extrémně náročný a ojedinělý počin kdysi proslavil sopranistku Beverly Sills a od té doby se o něj na newyorských jevištích nikdo nepokusil. V závěrečné opeře trilogie, kterou režíruje Sir David McVicar, zpívá Radvanovsky královnu Alžbětu I., která je nucena podepsat rozsudek smrti pro Roberta Devereuxe, šlechtice, jehož miluje. Devereuxe ztvární tenorista Matthew Polenzani a hvězdný kvartet uzavírají mezzosopranistka Elīna Garanča a barytonista Mariusz Kwiecień. Donizettiho skvostné dílo bude řídit specialista na belcanto Maurizio Benini.

Děj opery je vystavěn na proměňujících se vztahových rovinách a posléze se stáčí kolem povstání v roce 1601. Stárnoucí panenskou královnu Alžbětu ukazuje jako emocionálně zraněnou ženu, která prožívá psychická muka poté, co podepsala rozsudek smrti nad svým posledním milencem Robertem Devereuxem.

Projekt Live in HD původně vznikl ze snahy oživit horšící se ekonomickou situaci Metropolitní opery. Rychle se rozvíjející projekt pak zajistil uznání a úspěch v kulturní sféře po celém světě. V roce 2009 byla Metropolitní opera oceněna Emmy Award za zásluhy na rozvoji technologie Hight Definition a jejím celosvětovém využití v kinech a divadlech. Základní myšlenkou ovšem stále zůstává především zpřístupnění opery širšímu publiku.

A co k tomu říkají protagonisté Sandra Radvanovsky a Mariusz Kwiecień? Nabízíme překlad z živého vstupu v kinech 2. dubna 2016:

  • Sandro, jedná se o poslední z „ královských“ oper Donizettiho. Jak jste prožívala tuto úžasnou operní cestu?
    Úchvatná. Nadpřirozená. Užívala jsem si každou chvíli. Den po dni, operu po opeře jsem si užívala, taky nádheru budovy a prostředí Metropolitní opery.
  • Jak byste charakterizovala vokální výzvy v rolích Elizabety a Anny Boleynové?
    Vystihnout charakter postavy je to nejsložitější. Protože tato ubohá žena je naštvaná a po celou operu křičí na muže, na Sáru. Je to o hledání rovnováhy mezi vokálním a divadelním hraním. Nesmím mít strnulé tělo ani hlas a současně se snažím si užívat to, že jsem herečka, že jsem na podiu a pořádně se do postavy ponořit.
  • Mariusz, vy zpíváte tuto roli poprvé v Metropolitní opeře. Jak byste charakterizoval Vaši zkušenost tady?
    Nádherné a strašné zároveň. Nebyl jsem schopen zpívat první dva týdny, po příjezdu jsem si říkal, že nebudu schopen se připravit na premiéru. Nakonec ale všechno šlo dobře. Užívám si zpívání této role i spolupráci s ostatními kolegy. Je to perfektní.
  • Hra je režírovaná Sirem Davidem McVicarem, který je znám svým zaměřením na detail. Sandro, řekněte nám, jaké to bylo spolupracovat s Davidem?
    Začali jsem o tom mluvit před mnoha lety, když přišla nabídka. Hodně jsme s Davidem pracovali, chtěli jsme mít jistotu, že všechny tři královny budou naprosto rozdílné. Ony se historicky lišily, ale my chtěli zdůraznit rozdíl jejich osobností. Soustředila jsem se hlavně na vytvoření rozdílu mezi nimi a myslím, že to byl hlavní cíl, hodnota, protože každá z těch tří královen byla natolik zajímavá, že si zasloužila osobitý přístup. Při zkouškách jsme měli luxusní produkční tým v MET a dostatek času na zkoušení ve zkušebnách. Takže jsme postupně modelovali postavu královny, její pohyby, projev, ale pořád jsme drželi její královskou vážnost. David je senzační režisér, byla to opravdu úžasná zkušenost.
  • No a co vy Mariuszi? Jaké jsou vaše zkušenosti se Sirem Davidem? Jak Vám pomohl s rolí člověka žijícího v 17. století?
    Potkal jsem Davida před dvěma roky v Londýně v Covent Garden a zeptal jsem se ho, jaký typ prokukce to bude. Jestli se nebude snažit o moderní pojetí. On mi odpověděl, že to bude nádherná, tradiční produkce, načež jsem sarkasticky podotkl - znova tradiční. Ale nakonec jsem tuto produkci vnímal jako velmi zajímavou, vizuálně krásnou a dramaticky silnou. Také byla pro nás zpěváky velice příjemná práce s Davidem. On se snaží prosadit své představy, ale zároveň vnímá potřeby nás zpěváků. Je k nám ohleduplný a stará se, abychom se cítili příjemně na scéně, a v tomto případě jsme se tak opravdu cítili.
  • Mariuszi nedávno vás mohli diváci vidět v roli Zurgy v Les Pecheurs de perles. Zkuste porovnat tyto dvě role divadelně a vokálně.
    Absolutně dvě rozdílné věci. Les Pecheurs je v podstatě moje první opera zpíváná ve francouzštině. Předtím jsem zpíval Escamilla v Carmen, ale to je malá role. Takže zpěv ve francouzštině byla pro mě nová zkušenost. Bylo to dost složité, protože nemluvím dobře francouzsky, takže to byla pro mě výzva. Další problém byl, že v Robertu Devereux byly role napsány ve velice vysoké textuře, takže bylo nutné pracovat s hlasem velice opatrně a udržet ho ve vysoké poloze (rejstříku). Les Pecheurs jsou hudebně jednodušší, ale dějové linky jsou velice podobné tomu, co tady děláme nyní.
  • Sandro, ještě jedna poslední otázka. Na konci této náročné sezóny, až skončí všechna představení, předpokládám, že si věnujete zaslouženou dovolenou.
    Mám naplánovaných šest dní v Mexiku a pak zpátky do práce. Žádný dlouhý odpočinek, ale rychlý návrat ke zpěvu.

    Zadáno pro:
    www.metopera.org
    www.metopera.cz

    12.4.2016 08:04:49 Redakce | rubrika - Zveme ...
  • Časopis 24 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Lípa Musica 2024

    Články v rubrice - Zveme ...

    Premiéra 24 Bohemia Baletu se vrací

    Bohemia Balet, Petr Zuska - Sinfonietta

    Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, se vrací s komponovaným programem Premiéra 24 do Diva ...celý článek


    Florea Theatrum ožije mytologií a pěveckými výkony

    Il Farnace, spolupráce Musica Florea a Andrey Miltnerové

    Musica Florea připravila na své letní scéně Florea Theatrum pro letošní sezonu nový unikát – španělskou ...celý článek


    Světová premiéra opery Here I am, Orlando v NdB

    Maayan Licht (Orlando) HP

    Vyvrcholením sezony bude v Janáčkově opeře Národního divadla Brno světová premiéra opery Here I am, Orlando po ...celý článek



    Časopis 24 - sekce

    HUDBA

    Hudební tipy 25. týden

    Zuzana Navarová

    Pijácká romance pro Waldemara Matušku
    Poetické lidové písničky zpívá a všechny role hraje známý a populární celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Dobové drama Arvéd

    Michal Kern (Arvéd)

    Arvéd
    Osudy tajemného okultisty Arvéda Smíchovského, který se zaprodal jak nacistům, tak po válce komunistů celý článek

    další články...