Madona z Osíka s novou tváří
autor: Z webu
zvětšit obrázekMimořádnou událostí Smetanovy Litomyšle v roce 2016 představuje umělecká intervence v kryptě litomyšlského kostela Nalezení sv. Kříže. Při této akci se proměňuje nejen podzemní sakrální prostor ale i vystavené unikátní umělecké dílo.
Nedaleko Litomyšle ve vesničce Osík byla na podzim roku 2010 objevena téměř kompletně dochovaná socha madony s dítětem. Podrobný uměleckohistorický a materiálový výzkum ukázal, že se jedná o nejstarší dochovanou polychromovanou řezbu na našem území (vznik mezi 990–1180). Tento unikátní kultovní předmět pocházející pravděpodobně z pomezí Francie a Švýcarska se ihned vepsal do širokého odborného, ale i obecného povědomí jako tzv. Madona z Osíka.
Typově se řadí k trůnícím madonám s Ježíškem na klíně, k tzv. typu sedes sapientiae, trůnu Moudrosti. Téměř tisíciletý příběh tohoto unikátního předmětu osobní zbožnost i, navíc importovaný do českého prostředí z daleké ciziny, je prozatím zahalen tajemstvím a čeká na další bádání. Pro jeho jedinečnost však není nepravděpodobné, že je třeba jeho přirozené místo užívání hledat v kruzích nejvyšších dobových elit, tedy i na českém panovnickém dvoře.
Madona však na sobě nese jedno nepřehlédnutelné zranění z minulosti – chybí jí tvář. Pravděpodobně jí byla odťata v průběhu jedné z obrazoboreckých bouří, které se přehnaly i naší zemí. Socha tak na několik století ztratila svůj význam, vyprchal z ní život a vypadla z přirozeného místa, kam patřila. Přestala být úběžníkem existenciálních proseb a úvah lidí, oknem do jiného světa, reprezentací transcendence a spojovatelem minulosti a s věcmi budoucími.
Aktuální výstava této madony v Litomyšli je nesena touhou alespoň na několik měsíců tento nepříznivý běh dějin zvrátit a opět do sochy vdechnout život a vrátit ji do jejího přirozeného sakrálního prostředí. Tento unikátní litomyšlský experiment, který překračuje jak tuzemské, tak i zahraniční zvyklosti prezentace podobných výjimečných děl minulosti, je současně velikým otazníkem nad tím, jak vlastně máme dnes nést dědictví vlastní minulosti. Je výzvou k přemýšlení a k diskusi. Expozici proto doprovází pestrý program přednášek, debat a dalších událostí.
Architektem výstavy a současně autorem hlavní myšlenky hledání nové tváře je Josef Pleskot, jehož jméno je již desetiletí s městem Litomyšl neoddělitelně spojeno. Odbornými garanty a spolutvůrci celého konceptu jsou profesor Jan Royt, přední český znalec středověkého a raně novověkého umění, a Norbert Schmidt, vedoucí Centra teologie a umění při KTF UK, který se dlouhodobě věnuje otázce oboustranného vztahu a živého působení starého a současného umění.
Neobyčejná výstava, která po se koná pod záštitou pražského arcibiskupa kardinála Dominika Duky, potrvá v kryptě kostela Nalezení sv. Kříže v Litomyšli do konce tohoto roku.
TIP!
Časopis 24 - rubriky
Články v rubrice - Noc kostelů/ Víra
Ve službách papeže
Ve službách papeže
Zlaté období italské renesance zachycené ve střetu titánů své doby – umělce Michel ...celý článek
Víra tipy 24. týden
Křesťanský magazín
Poutní magazín Jana Vávry tentokrát zavede diváky do Krkonoš. Tradice spiritistického hn ...celý článek
Časopis 24 - sekce
DIVADLO
Cena Marka Ravenhilla bude udělena již potřinácté
Cena Marka Ravenhilla, jejíž vznik již před čtrnácti lety iniciovalo Divadlo LETÍ, se pravidelně udílí za nejl celý článek
HUDBA
Perspektiva Ivana Mládka
Perspektiva Ivana Mládka
Inženýr ekonomie, multiinstrumentalista, komik a skladatel i interpret již dávno z celý článek
OPERA/ TANEC
Premiéra 24 Bohemia Baletu se vrací
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, se vrací s komponovaným programem Premiéra 24 do Diva celý článek