Hostování divadla Katona József Színház z Budapešti
autor: archiv
Na pozvání Činoherního klubu a Národního divadla přijíždí do Prahy maďarské divadlo světové pověsti – Katona József Színház. 26. listopadu 2003 uvede v Činoherním klubu hru Viktora Bodóa Attack, o den později ve Stavovském divadle Moliérova Tartuffa.
Divadlo J. Katony je mezi více než padesáti budapešťskými scénami považováno za divadlo, které má výlučně umělecké cíle. V popředí evropského zájmu se pohybuje již dvacet let.
V repertoáru DJK se pravidelně střídá světová divadelní klasika se současným maďarským dramatem a špičkovým moderním světovým repertoárem. Důkazem toho jsou i obě inscenace, které divadlo uvede v Praze – svrchovaně současný Attack i Tartuffe, odehrávající se v průběhu inscenace stále více a více v současné Budapešti.
V autorské režii Viktora Bodó hry ATTACK hrají Károly Hajduk, Lídia Danis, Zoltán Géczi a další. Režisér a herec Viktor Bodó opravdu mladý (narozen 1978) je naprosto všestranným divadelním talentem. Má zkušenosti s filmem i divadlem, režíroval svůj vlastní film, zažil úspěchy jako člen divadelního souboru Árpáda Schillinga Křídový kruh (Krétakör). Nyní je režisérem i hercem Divadla J. Katony. V říjnu zde měla premiéru jeho hra Motel.
Hra Attack, kterou nastudoval se studenty budapešťské divadelní akademie, se posléze stala součástí repertoáru komorní scény DJK Kamra, a jak jsem sám mohl vidět, hraje se neobyčejně úspěšně před mohutně reagujícím vyprodaným sálem.
Attack patří k hrám, které vznikly v pravý čas. Bodó se jí trefil do pocitu, který s ním řada jeho vrstevníků sdílí. Pojmenovává jej nepřímo jednáním svých postav i přímo v textu písně, kterou na diváky vykřičí pěvecký sbor. A není to pro dospělé Maďarsko nijak zvlášť lichotivé,co si o něm dvacetiletí myslí. Nefunguje svět kolem nich, nefungují jejich rodiče a moc nefungují ani oni sami. Opuštění, citliví a právě proto až drtivě frustrovaní outsideři, ti kteří prohráli už na samém začátku a krouží kolem sebe jako vyhaslé osamělé planetky. Neexistuje komunikace, jen pouhá gravitace. Jejich svět je světem divadelní frašky. Frašky, která se ovšem, máme-li zůstat u divadelní terminologie, láme v tragédii. Maďarská kritička Judit Csáki napsala o inscenaci Attacku něco, čemu dobře rozumíme. „Byla jsem šťastná, že jsem viděla tak dobré divadlo. Byla jsem ještě šťastnější, že jsem své mládí nemusela prožít v této době.“
Moliérovu hru Tartuffe nastudoval ředitel divadla Gábor Zsámbéki. V titulní roli se představí Ernö Fekete, Andor Lukáts, Ágnes Bertalan a další. Gábor Zsámbéki - jeden z nejproslulejších maďarských režisérů, Gábor Zsámbéki, se narodil v roce 1943. Studium režie absolvoval v Budapešti (1968). Ve svých jednatřiceti letech se stal ředitelem divadla Csiki Gergely Színház v Kapošváru (1974-78); výrazem uznání Zsámbékiho mimořádného talentu bylo jmenování do čela první scény v Budapešti - Nemzéti Színház, Národního divadla, (1978-1982). V roce 1982 odchází a se skupinou herců vytváří divadlo Katona József Színház, stává se jeho uměleckým šéfem a v srpnu 1989 ředitelem. Je profesorem na budapešťské Akademii divadelního a filmového umění, kde učí a režíruje od roku 1979.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Cenu Marka Ravenhilla získal Adam Svozil
Inscenace textu Autorka skotské dramatičky Elly Hickson uváděná v Jihočeském divadle v režii Adama Svozila zís ...celý článek
Časopis 25 - sekce
HUDBA
Michal David – žít tak, jak se má
Úspěšný zpěvák, hitmaker, hudebník a bavič si žije dobře a spokojeně, jak si na počátku své kariéry předsevzal celý článek
OPERA/ TANEC
Loutnista Jan Čižmář vydává unikátní album
Album, které Supraphon nyní vydává v edici Hudba Prahy 18. století, se zabývá dílem významného loutnisty a skl celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 26. týden
Kafka (6/6) - Dora
Jeden z největších spisovatelů 20. století ve víru tvorby, lásky i vnitřních démonů. Pre celý článek