Svátky hudby v Praze: Václav Hudeček a jeho hosté
autor: archiv
zvětšit obrázekVáclav Hudeček zahájil 18. října 2016 festival Svátky hudby v Praze, který spolu s manželkou před 25 lety založili. Hlavní myšlenkou festivalu bylo a stále zůstává dát šanci a upozornit na mladé a výjimečné hudební talenty z Čech a Moravy.
Úvod koncertu patřil laureátce rozhlasové soutěže Concertino Praga 2016 Pavle Tesařové. Společně s Václavem Hudečkem přednesli Koncert pro dvoje housle, smyčcový orchestr a basso continuo a moll, op. 3 č. 8, RV 522. Koncert má typickou strukturu tří částí a celý je pojatý jako neustálý souboj sólistů a orchestru. Témata první části nejsou postavena do dramatického kontrastu, jsou poměrně stejnorodá – společná tónina, stejná rytmická pulzace. Pavla Tesařová byla rovnocenným partnerem Václavu Hudečkovi v průběhu celého koncertu. Důsledně zahrané stupnicové běhy, sekvencovité pasáže nebo krásný dialog v pomalé části zanechaly příjemný dojem v obecenstvu.
Mezi hosty letošního zahajovacího koncertu byl klavírista Ivo Kahánek, který svou kariéru také začínal na festivalu Václava Hudečka. Měli jsme možnost v jeho podání slyšet Klavírní koncert Petra Iljiče Čajkovského b moll, op. 23. Ivo Kahánek začal trochu nervózně v úvodním Allegru, ale velice rychle se zkoncentroval a v Allegru con spirito rozehrál ukrajinskými motivy inspirované téma i romantický lyrismus, tak příznačný pro Čajkovského tvorbu. Technicky bravurně zvládal jak oktávové pasáže, tak náročné sólové kadence.
V druhé části koncertu jsme si poslechli tři árie v podání sopranistky Simony Houda Šaturové. Slyšeli jsme „L’amerò, sarò costante“ z opery Il rè pastore W. A. Mozarta, árii Karoliny „Samostatně vládnu já“ z opery Dvě vdovy Bedřicha Smetany a árii Lindy „Ah, tardai troppo z opery Linda di Chamounix Gaetana Donizettiho. V její interpretaci asi nejvýrazněji působila poslední z árií, hodně náročná na koloratury, které v nejvyšších polohách zněly trochu kovově. V árii Karoliny trochu rušil ne vždy srozumitelný text.
Působivý výkon podal Václav Hudeček ve skladbě pro housle a orchestr Tzigane Maurice Ravela. Náročné, ale velice živé a barevné dílo francouzského impresionisty dalo možnost vyniknout velké škále houslové techniky, kterou Václav Hudeček zvládá s profesionálním nadhledem.
Celým koncertem sólisty provázel Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Tomáše Braunera. Zahráli předehru k opeře Attila Giuseppe Verdiho. Škoda, že legato ve smyčcích nebylo širší, dodalo by to přednesu na naléhavosti a dramatičnosti.
Václavu Hudečkovi bychom chtěli poděkovat za krásný koncert i za podporu mladých talentovaných muzikantů.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Miloše Formana připomene inscenace Forman
Letní scéna Musea Kampa uvede 18. a 19. června 2024 premiéru nové inscenace Forman. Pod taktovkou režisérky Ad celý článek
HUDBA
Devět křížů: kámen o kámen
Městské divadlo Brno uvádí od roku 2022 starou legendu o ukrutném mordu. Téma je velmi lákavé, zejména pokud b celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 23. týden
Egypt (3/6)
Faraón a dobrodruh. V roce 1817 objevil Giovanni Belzoni v Údolí králů největší hrobku, rozsáhl celý článek