zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Andrej Krob - 80 let

Andrej Krob

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Andrej Krob na tahu
Kulisák, rekvizitář, inspicient, jevištní mistr – muž mnoha rozměrů a řemesel – nejvíce ze všeho však režisér her Václava Havla tentokrát na pouti Prahou a svým životem (2010). Dokument M. Janka uvádíme při příležitosti 80. narozenin Andreje Kroba. Divadlo na tahu je proměnlivé společenství lidí, které se již třicet tři let čas od času schází, aby nazkoušelo a předvedlo svým přátelům a příznivcům především některou z divadelních her Václava Havla. Zakladatel, šéf a režisér Divadla na tahu, Andrej Krob, je dnes již uznávaným inscenátorem Havlových divadelních textů. Za ním i za některými z divadelních her Václava Havla se vypravíme v dokumentu Miroslava Janka.
Vysílání: 15.4., 09.50 hod., ČT2
Opakování: 17.4., ČT2

A znovu Žebrácká opera
Havlova slavná hra zažila dvojí inscenování v režii Andreje Kroba. Jedno v totalitním roce 1975, druhé po dvaceti letech. Co se dělo kolem přípravy inscenace, zachycuje dokumentární film Olgy Sommerové (1996), který uvádíme u příležitosti režisérových 80. narozenin. Režisérka Olga Sommerová natáčela snímek o dvou inscenačních podobách Havlovy Žebrácké opery v roce 1995 během generální zkoušky Divadla na tahu na Hrádečku. V jedné z hlavních rolí zářil Ladislav Smoljak, k němuž se připojili i další herci ze souboru Divadla Járy Cimrmana. Záznam krásného letního odpoledne na zahradě mezi chalupami režisérka proložila vzpomínkami i archivními záznamy generální zkoušky světové premiéry Žebrácké opery v Horních Počernicích v roce 1975. Tato událost silně zasáhla do života tvůrců hry i jejích diváků. Konfrontace dvou různých přístupů jednoho režiséra k textu v naprosto odlišných podmínkách je doplněna neformálními rozhovory s autorem, s Olgou Havlovou (jde o její téměř poslední filmové záběry) i s tvůrci obou inscenací. Z filmu dýchá důvěrná, přátelská atmosféra a spiklenecká radost z divadla, která přetrvala i v letech svobody.
Dokumentární snímek uvádíme u příležitosti 80. narozenin divadelního režiséra, scenáristy i herce Andreje Kroba, jehož tvůrčí práce zanechala nesmazatelnou stopu v dějinách našeho divadla i kultury. Je spjat s legendárními počátky Divadla Na zábradlí v 60. letech, kde původně působil jako šéf jevištní techniky a kde také začalo jeho celoživotní přátelství s Václavem Havlem. Díky režisérovi Janu Grossmanovi získal možnost podílet se svými nápady na vzniku inscenací. Na sklonku 60. let propadnul kouzlu pantomimy a stal se blízkým spolupracovníkem Ctibora Turby a Borise Hybnera, s nimiž absolvoval i četné zahraniční cesty. V 70. letech působil na dvou z mála progresivních scén – v Turbově Cirkusu Alfred (1973–1979) a v Divadle Járy da Cimrmana. V roce 1974 založil vlastní nezávislé Divadlo Na tahu, které se kvůli premiéře Žebrácké opery stalo předmětem zájmu Státní bezpečnosti. Andrej Krob již v té době platil za aktivního člena disentu, stal se jedním z prvních signatářů Charty 77 a po perzekuci v souvislosti s Žebráckou operou byla přerušena jeho účast na divadelních projektech a živil se jako montér těsnění oken. V osmdesátých letech však stál za zrodem Originálního videojournalu, jenž mapoval veškeré aktivity českých disidentů a neoficiální kultury, do níž se vrací i jeho Divadlo Na tahu. Po roce 1989 se Krob etabloval jako významný divadelní režisér hostující na řadě našich i zahraničních scén. Ve svých inscenacích převážně Havlových her plně využívá prvky osobité práce s neherci, kterými obohacuje výkony hereckých profesionálů.
Vysílání: 14.4., 20.20 hod., ČT art
Opakování: 16.4., ČT art

2.4.2018 13:03:49 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Z éteru

Divadelní tipy 25. týden

Bandité pro baladu

13. komnata Renaty Prokopové
Herečka Renata Prokopová se musela vyrovnat s tím, že oba její synové po naroz ...celý článek


Divadelní tipy 26. týden

Libuše Geprtová v Babičce

Tichý život Divé Báry
Skryté stránky života velké dramatické herečky Vlasty Fialové, spojené po většinu živ ...celý článek


Komorní scéna Aréna – 30 let

S nadějí i bez ní

Třicet komorních sezón
Pečlivá dramaturgie, náročný repertoár a kritický pohled na svět, kořeněný cynickým ...celý článek



Časopis 25 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Mexické drama Bez zvláštních znamení

Bez zvláštních znamení

Bez zvláštních znamení
Putování matky za ztraceným synem syrovou krajinou severního Mexika – končinam celý článek

další články...