Premiéry současného tance v Ponci
autor: Z webu
Česká taneční platforma slaví už desetileté výročí. Její centrum bylo dříve v Hradci Králové, nyní se jejím sídlem stala Praha. Na Platformu naváže festival Tanec Praha, jehož domovskou scénou bude hlavně divadlo Ponec. Festival otvíraly 14. května 2004 dvě premiéry: Noční můra Petry Hauerové a Mi non sabir francouzské tanečnice a choreografky Karine Ponties. První choreografie nevyzněla kladně, druhá sklidila zasloužený potlesk.
Choreografka Petra Hauerová vsadila na monotónní hudební doprovod – nepříjemné dunění, které vítalo nejen diváky, ale snad nechtěně i úvodní slovo ředitelky Yvony Kreuzmannové. „Doprovod“ následně vytvářel tak silný hluk, že židle vibrovaly a výše decibelů způsobovala bolesti v uších. Současný trend je sice diváky šokovat, ale není nutno to přehánět, nebo spoléhat na to, že polovina naší populace je už nahluchlá.
Zpočátku diváci ve tmě zahlédli části rukou a jedné nohy, tu v pomalém pohybu, nebo zase v póze. V další části se po jevišti proháněly laserové světelné efekty a občas zastihly i tělo choreografky. Mohlo to být jakékoliv tělo, k tomu nebylo potřeba taneční aprobace.
Čtyři čeští tanečníci intenzivně pracovali s choreografkou Karinou Ponties v Bruselu. Výsledek opravdu stál za to. V choreografii se mísil vtip, technická taneční profesionální dokonalost, pohybové nápady – prostě radost pohledět.
Podtextem bylo zobrazit vnitřní svět čtyř mužů, jejich osamocení a vzájemná setkávání. Autorka si opravdu pohrávala s jemnými detaily a nuancemi pohybu a v interpretech našla souhlasně naladěné a pohybově připravené tanečníky, kteří dokázali využít gest a mimiky i nejzažších možností pohybu lidského těla. Bylo to půvabné pohrávání si s pohybem, které se zájmem sledovali nejen diváci, ale sami tanečníci si při tanci s chutí a radostí sdělovali těmi nejpřekvapivějšími a neočekávanými pohyby své pocity a nálady. Na první pohled zdánlivě postavami nesourodí tanečníci využili své odlišnosti k vytváření rozdílných pohybových charakterů, což přispívalo k plastičnosti děje.
TIP!
Časopis 24 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Coppélia estetický taneční i hudební zážitek
Květnová premiéra baletu Coppélia navodila pestrými barvami léta a melodickou hudbou na scéně Státní opery atm ...celý článek
Časopis 24 - sekce
DIVADLO
Andrew Scott se vrací v inscenaci Slunce v pasti!
Andrew Scott ví, co to obnáší být hvězda. Už od první série populárního seriálu Sherlock, kde si zahrál mistra celý článek
HUDBA
Perspektiva Ivana Mládka
Perspektiva Ivana Mládka
Inženýr ekonomie, multiinstrumentalista, komik a skladatel i interpret již dávno z celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Markéta Mikulášková: Když zhasne obloha
Svoji první báseň zveřejnila Markéta Mikulášková coby třináctiletá. Její básnický talent je nejen zcela nespor celý článek