zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kavkazský křídový kruh - další generační výpověď

Jakub Svojanovský a Petra Lorencová (Kavkazský křídový kruh)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Národní divadlo Brno uvádí slavný text Bertolta Brechta KAVKAZSKÝ KŘÍDOVÝ KRUH. Režisérka Aminata Keita představuje divákovi vizuálně i hudebně nápaditou inscenaci. V jejím moderním pojetí lze ocenit zejména moderní hudbu, kostýmy a herecké výkony.
V roce 1957 byla inscenace poprvé uvedena v Severočeském divadle v Liberci. Ve Státním divadle Brno, Mahenově činohře, byla zinscenována v roce 1961, režie Evžen Sokolovský st.

Tepot doby, dění na Ukrajině, by mohl různým způsobem ovlivňovat přijímání děje. V textu se pracuje s palácovým převratem v neurčité době v Gruzii s odkazem na epickou starou čínskou legendu až po starozákonní soud dvou matek, které usilují o dítě.
V centru dění stojí Gruša (Petra Lorencová), svou čistou duši a tím i morálku reflektuje do činů. Zachrání osiřelé dítě z palácového převratu. Tím se připraví o osobní štěstí, málem přijde o svou lásku, vojáka Simona (Jakub Svojanovský). Cestou ke své rodině překonává různé nástrahy a překážky, kdy se jí snaží o život připravit Jezdce, dále je vystavena zradě selky a sedláka, ani u svého bratra to nemá jednoduché. Ve finále zvítězí nad biologickou matkou a znovu získá přízeň Simona.
Petra Lorencová si s postavou Grůši poradila navýsost dobře. Pragmaticky a někdy až pudově musí řešit nastalé situace. V úvodu je velmi loajální ve vztahu ke Guvernérové (Eliška Zbranková). V jedné poloze vyjevuje svou tvrdost, a nic jiného jí ani nezbývá, v druhé poloze zvláště ve scéně se Simon, ukazuje lásku a emoce. Ve vztahu k dítěti naopak divákovi přibližuje silnou empatii.

Další zajímavou postavou je Zpěvák a později Azdak, kterého ztvárnil Ivan Dejmal. Coby vypravěč a tím i hybatel dějem si zachovává patřičný odstup. V pěvecké interpretaci nabízí někdy až drsnou rovinu. Jeho přerod nastává, když je okolnostmi jmenován do role soudce. Jistou karikaturu proletářských a jiných lidových mocipánů, kterých jsme si v proudu času užili neskonale, Ivan Dejmal narozdíl od svých dějinných prototypů, kteří většinou své moci zneužili k likvidaci svých protivníků, nebo k přízejmějšímu vyrovnání účtů, nabytí majetku, získání manželky soka… si udržuje nadhled. Funkci soudce považuje za nástroj pro přežití. Své postavení nezneužívá, naopak snaží se uchovat si selský rozum a smysl pro spravedlnost. Režisérka Aminata Keita se oprostila od náročného epického a vláčného vyprávění. Divákovi nabízí tepající proud mikropříběhů a událostí. Pracuje s minimalistickými scénickými prostředky, naopak sází na jasný a čitelný herecký výkon. A to se jí povedlo. Inscenace Kavkazský křídový kruh se bezesporu řadí mezi další výpovědi dané generace. Předchozí inscenační praxi nijak neuráží, čerpá z ní, ale nabízí své řešení v dané době s danými prostředky.

Bertolt Brecht: Kavkazský křídový kruh
Překlad Rudolf Vápeník a Ludvík Kundera; režie Aminata Keita; dramaturgie Jaroslav Jurečka; scéna Michal Spratek; kostýmy Simona Rybáková; hudba Paul Dessau; instrumentace Ivo Sedláček; pěvecké nastudování Petr Svozílek; pohybová spolupráce Juraj Augustín.
Osoby a Obsazení: Gruša (Petra Lorencová); Zpěvák/ Azdak (Ivan Dejmal); Chůva/ Handlířka/ Tchyně/ Stařenka (Monika Maláčová); Guvernérová/ Selka/ Anika/ Ludovika (Eliška Zbranková); Guvernérová; Druhý lékař / Stařík / Jezdec / Lékař / Druhý právní poradce (Michal Bumbálek); První lékař / Handlíř / Lavrenti / Jezdec / Hostinský / První právní poradce (Petr Kubes); Tlustý kníže / Muž / Mnich / Vyděrač / Stařec (Roman Nevěčný); Guvernér / Svobodník / Jussup / Jezdec / Kulhavec (Martin Siničák); Pobočník / Svobodník / Invalida / Jezdec (Bedřich Výtisk); Jezdec (Jakub Julínek); Jezdec (Vratislav Běčák) ad.
Psáno z reprízy 22. května 2022

www.ndbrno.cz

1.8.2022 13:08:04 Josef Meszáros | rubrika - Recenze