Výstava: Jaromír Pleskot
autor: Z webu
V Nostitzově salonku Stavovského divadla se koná výstava k 85. narozeninám významného režiséra činohry ND Jaromíra Pleskota.
Narodil se 11. února 1922 v Praze. Své umělecké vzdělání získal na Konzervatoři Praha (1945), ale už během studií vystupoval jako herec ve Větrníku a Nezávislém divadle, krátce byl režisérem Divadla Vlasty Buriana (1944).
Po osvobození byl vůdčí postavou nově založeného Divadelního studia konzervatoře (DISK), které nebylo v prvních letech typickou školní scénou, ale divadlem, názorově a generačně spřízněného kolektivu, jehož představy naznačilo už zahajovací představení (Mahenův Nasredin) v Pleskotově režii. Šlo o inscenaci, která bujnou komediálností, hravostí, fantazií a uvolněným, tanečně a pantomimicky rozhýbaným herectvím inspirovaným komedií dell‘arte manifestovala optimistický životní pocit mladé generace i její nechuť k psychologickorealistické divadelní konvenci.
Ještě v roce 1945 byl Jiřím Frejkou angažován jako režisér do Městského divadla na Vinohradech (Werfel: Jacobowski a plukovník, Shaw: Pekelník, Frisch: Čínská zeď, Čechov: Tři sestry, Molière: Jeho urozenost pan měšťák aj.). V letech 1951-53 působil jako umělecký šéf činohry a režisér v Olomouci. Ve svých režiích se postupně oprošťoval od přemíry prostředků a koncentroval se k aktuálnímu výkladu myšlenkového obsahu hry, což se projevovalo už v jeho inscenacích v Olomouci (např. Shakespeare: Othello, Molière: Don Juan), ale zejména na inscenacích klasických a moderních dramat v pozdějších letech. Protože mu nadále byla divadelní činnost zcela znemožněna, pracoval v letech 1954-57 jako režisér Studia dětského kresleného a hraného filmu (např. film Obušku, z pytle ven!). V roce 1957 ho přizval Otomar Krejča do činohry Národního divadla, kde působil až do svého odchodu do důchodu na konci roku 1988.
Soustředil se zde zejména na klasiku a nové zahraniční texty. Jejich intelektuální výklad byl realizován divadelně účinným výrazem a mimořádnými hereckými kreacemi (např. Otomar Krejča v titulní roli Molièrova Dona Juana a Malvolia v Shakespearově Cokoli chcete, Karel Höger jako Willy Loman v Millerově Smrti obchodního cestujícího, Radovan Lukavský v titulní roli Shakespearova Hamleta či František Smolík jako Argan v Molièrově Zdravém nemocném). V činohře Národního divadla nastudoval Jaromír Pleskot téměř čtyřicet inscenací, v některých se objevil i jako herec. Své režisérské úsilí o aktuální interpretaci doprovázel nejen úpravami textů, ale i jejich překlady (přeložil např. Shakespearovu Zimní pohádku, Antonia a Kleopatru, Macbetha, Jak se vám líbí, Holbergova Jeppeho z vršku, Osbornovu hru Ohlédni se v hněvu aj.).
Pro Pleskotovu režijní tvorbu v Národním divadle je příznačné střízlivé hledání společenského obsahu dramatických předloh, výrazová uměřenost a kultivovanost, vkus, smysl pro hereckou individualitu a profesionální úroveň všech složek. V důchodcovském věku zastával ještě v sezoně 1990-91 funkci ředitele pražského Divadla E. F. Buriana. Režíroval pohostinsky i v řadě dalších pražských i mimopražských divadel (v Praze to bylo např. Divadlo Rokoko, Divadlo v Řeznické, Viola, strašnické Divadlo Miriam, mimo Prahu: Městské divadlo v Mladé Boleslavi, Moravské divadlo v Olomouci, Národní divadlo v Brně, Slovácké divadlo v Uherském Hradišti atd).Časopis 25 - rubriky
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Andrew Scott se vrací v inscenaci Slunce v pasti!
Andrew Scott ví, co to obnáší být hvězda. Už od první série populárního seriálu Sherlock, kde si zahrál mistra celý článek
HUDBA
Helena Vondráčková & Mark Voss: Dlouhá Noc
Zpěvačka, tanečnice, stepařka a herečka Helena Vondráčková patří několik dekád k absolutní špičce domácí hudeb celý článek
OPERA/ TANEC
Premiéra 24 Bohemia Baletu se vrací
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, se vrací s komponovaným programem Premiéra 24 do Diva celý článek