Baroque Bohemia & beyond: Benda, Bárta, Richter, Stamic, Vaňhal
autor: Z webu
zvětšit obrázekNahrávka „Baroque Bohemia & beyond“, směřující především k zahraničním posluchačům, je první ze třídiskové série, mapující českou hudbu 18. století. Poněkud zavádějící název a graficky nepříliš přitažlivý booklet vůbec nedávají tušit, že se v obalu skrývá velmi zajímavá nahrávka klasicistní hudby českých autorů, působících převážně mimo naši vlast. Průvodní slovo, psané Peterem Avisem, sice přináší důležité informace o autorech a nahraných kompozicích, celkový rámec textu se však nevymaňuje ze zajetí donekonečna opakovaných klišé o bídném životě pod krutou nadvládou Habsburků a Češích jako rozených muzikantech. Nicméně booklet v tomto případě není naštěstí tím, co by výrazně ovlivňovalo dojem z vynikající nahrávky.
Na disku je zachyceno pět skladeb. Úvodní Sinfonii č. 4 F dur Jiřího Antonína Bendy (1722–1795) následují Sinfonia c moll Josefa Bárty (1744–1787), Koncert e moll pro cembalo a orchestr Františka Xavera Richtera (1709–1789), Sinfonia pastorale D dur, op. 4 č. 2 Jana Václava Stamice (1714–1757) a konečně Sinfonia e moll Jana Křtitele Vaňhala (1739–1813). Česká komorní filharmonie, ačkoliv nepatří mezi tělesa specializovaná na interpretaci staré hudby, podává tento repertoár velmi stylově. Je to mimo jiné i díky vynikajícímu vedení Vojtěcha Spurného, který zde vystupuje ve dvojroli interpreta a dirigenta. Své hráčské schopnosti naplno rozehrává v centrálním bodu dramaturgie – Richterově cembalovém koncertu (v bookletu chybí sebemenší informace, o jaký nástroj jde). Není to ale nepříjemně dominující sólista, nýbrž partner vnímavý k tomu, co se vedle něj děje. Spurného skvělá technická vybavenost se projevuje především v kadenci první věty (Allegro) a ve větě finální (Allegro assai). Orchestr sólistu pozorně sleduje, pregnantní pasáže neztrácejí ani na okamžik energii, legatové fráze jsou klenutě „vyzpívány“. Nejinak je tomu u zbývajících symfonií. Celkově svižná tempa zvládá orchestr s přehledem, všichni hráči jsou soustředěni a semknuti. Těleso tak zní kompaktně a udržuje tah jednotlivých skladeb až do poslední noty.
Působivá nahrávka Vojtěcha Spurného s Českou komorní filharmonií rozhodně stojí za opakovaný poslech nejen odborníků nebo příznivců hudby klasicismu, ale i těch, kteří se dosud s tímto obdobím seznámili jen letmo. Všechny totiž čeká velmi příjemné hudební překvapení.
ALTO ALC 1001
Baroque Bohemia & beyond: Benda, Bárta, Richter, Stamic, Vaňhal
Česká komorní filharmonie; Zdeněk Adam, umělecký vedoucí; Vojtěch Spurný, dirigent, cembalo; Nahráno ve studiu Domovina v květnu, červnu a říjnu 2006, hudební režie Jaroslav Krček a Jiří Gemrot. Celkový čas 78:00.
Zdroj Hudební rozhledy 09/2008 - Jan Baťa.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Musica Antiqua Praha komplet všech alb
V roce 1982 založil hudebník a muzikolog Pavel Klikar soubor Musica Antiqua Praha, který se rychle stal zjeven ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 22. týden
Písničky Vinohradských
Zpívají herci Divadla na Vinohradech: J. Hanzlík, P. Haničinec, M. Stropnický, G. Vr celý článek
HUDBA
Ota Petřina 2LP reedice v novém remasteru
Svým poctivým rockovým hárem a neústupností byl trnem v oku bývalému režimu. Svým muzikantským umem a talentem celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Sladké hry minulého leta Juraje Herze
Sladké hry minulého leta
Toužila vzlétnout ke slunci, a přitom sama zářila mnohem víc. Slovenský film podle celý článek