Mírně rozvlněné Labutí jezero
autor: Pavel Hejný
zvětšit obrázekPo třinácti letech bylo v Národním divadle nově nastudováno Čajkovského LABUTÍ JEZERO (naposledy 1996 Erich Walter, Růžena Mazalová a Vlastimil Harapes). Provedením tohoto úkolu mírné obměny v rámci tradice, tak aby nebyl provokován vkus místních diváků, byl pověřen dánský tanečník a choreograf, v současnosti ředitel Finského národního baletu Kenneth GREVE. S Labutím jezerem má bohaté zkušenosti, sám tančil roli Prince ve více než jedenácti verzích, mimo jiné v Baletu Pařížské opery s Rudolfem Nurejevem, kterého dodnes považuje za svůj vzor.
Ze svého působení si odnesl pocit, že příběh, tak jak se běžně podává, postrádá v některých směrech logické vazby mezi hrdiny. V pražském nastudování se snažil chybějící články doplnit, přesto se musí divák velmi soustředit, aby některé momenty dešifroval.
Částečné vysvětlení se divákům dostane hned na počátku - za průhlednou oponou se malý princ se svou matkou- královnou loučí u hrobu s mrtvým otcem. Hoch se nemůže se smrtí otce smířit, a proto chůva přivádí jeho nejlepšího kamaráda Benna, aby ho rozptýlil. Chlapci se začnou škádlit a z polštáře, kterým po sobě házejí, vypadne labutí pero, které se pak „vznáší“ celým příběhem. Chůva jim přečte pohádku o labuti, chlapci usínají a - děj se posouvá do „reálného“ času.
Celý zámek oslavuje princovy narozeniny – čaroděj Rudovous se objevuje jako partner královny a princovi, kterého nenávidí, daruje samostříl. Při lovu v lese pak prince svrhne do jezera. Zachrání ho dívka Odetta, do níž se princ zamiluje a kterou čaroděj promění v Labuť. Děj se dále odvíjí až k happyendu, i když hořkému, protože se neobejde bez obětí – Benno se obětuje za prince a princ chce dát svůj život za Odettu, kterou tak zbaví kletby. Vynáší dívku z jezera a z jejího těla padá poslední labutí pero.
Obměněn nebyl jen samotný příběh ale i celé aranžmá. Choreografie vychází z klasické verze Mariuse Petipy a Lva Ivanova z roku 1895. Všichni se tedy mohou těšit na slavné pasáže – lyrická dueta Prince a Odetty, pas de quatre labutí ve 2. aktu, Odiliiny piruety ve 3. aktu a další, které přirozeně i zde jsou vrcholnými okamžiky. Je však celkově pestřejší, oživená prvky z moderního tance (např. Princ a Odetta jako dívka), v některých částech se objevuje jiná technika (např. odlišné skoky, piruety v roli Prince ve 3. aktu, adagio ve 4. aktu atd).
Postavy prožívají své osudy s větší emocionální hloubkou – zoufalý smutek Odetty – Labutě kontrastuje s vyzývavým sebevědomím Odilie, introvertní Princ, uhlazený, chladný a elegantní zloduch Rudovous, nevyrovnaná královna matka.
Scénograficky (scéna a kostýmy Karin Betz, světelný design Pavel Kremlík) je představení zasazeno do „multikulturního“ rámce. Karlštejn v pozadí, německy laděné kostýmy, španělský, maďarský a ruský folklór v 1. a 3. aktu, více reálně laděném, sice působí poněkud muzikálově, zato 2. a 4. akt má snovou, pohádkovou atmosféru, kde jezero je vytvořeno projekcí, přes níž se valí nepřetržitý proud dýmu (díky skvělé práci techniků neobtěžující diváky v předním řadách, jak bývá zvykem), k tomu bílá podlaha, bílé kostýmy labutí s opravdovým peřím.
V hlavních rolích figurují Zuzana Susová, v alternaci Nikola Márová - jako Odetta – Odilie, Jiří Kodym a Michal Štípa jako Princ, Alexandre Katsapov a Richard Kročil jako Rothbart – Rudovous, Karel Audy a Jiří Waňka jako Benno, Michaela Černá jako Královna a další členové Baletu ND, ve sborech i mladí posluchači Taneční konzervatoře hl.m. Prahy.
Tanečníci vykonali své – a říká-li Nikola Márová, že se jí v tomto novém Labutím jezeře dobře tančí - je možné dodat, že záleží na vkusu diváků, zda se jim na toto představení – i přesto, že ve srovnání s tradiční verzí se zdá být trochu „rozvlněné“ – bude dobře dívat.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Proč bychom se netěšili na Smetanu na brněnském Biskupském dvoře
Plenérovou novinkou na Biskupském dvoře pro rok 2024 bude fraška se zpěvy následovaná operou Proč bychom se ne celý článek
HUDBA
Hudební tipy 22. týden
Ikony Kamila Střihavky
Lucie Bílá hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české scény, které se nesmaz celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 22. týden
Mýty a fakta historie - Egypt (2/6)
Prokletí Tutanchamona. Příběh nejslavnějšího archeologického objevu vše celý článek