zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Na Fidlovačce vědí jak na Loupežníka: jednoduše a prostě

O. Brousek a M. Issová (Foto archiv divadla)

  

Lyrickou prvotinu Karla Čapka Loupežník uvádí Divadlo Na Fidlovačce. Obavy ze zdánlivé naivity plně rozptýlil režisér Tomáš Töpfer. Opětovně dokázal sílu textu Karla Čapka, zejména díky velké pokoře. Neusiloval o bezhlavou modernizaci, naopak retro styl celého pojetí vyšel. Monotónnost až zdánlivou unilost prvního dějství rozptýlil díky výbornému nápadu – využití dětského sboru ptáčků. Symbol ptáčka koresponduje s volností a nerozhodností mládí.

V titulní roli plně obstál Ondřej Brousek, byť místy hrál trochu odměřeně, což vzbuzovalo pocit jeho bezradnosti, ale i přesto nakonec vítězil. Určitě ne díky přímočaré vzpouře. Vedle něj přímo excelovala Marta Issová. Její Mimi přímo sálala dívčí nedočkavostí po mužově obětí. Dokázala svoji mladickou nedozrálost dovést k dokonalosti. V tom byla velmi expresivním protikladem k Loupežníkovi.



Koho vlastně soudit? Profesora (Daniel Rous)? Který po útěku své dcery nechal dům obehnat vysokou zdí, dal zamřížovat okna a vytvořil tak malou pevnost, z níž nemá uniknout jeho poslední dcera Mimi, zrovna tak jako jeho hřích, jeho zarputilá povaha. Tu mu právem odhaluje po letech jeho žena (Pavla Vojáčková). Můžeme ho právě proto soudit? Určitě ne, vždyť právě jeho žena na jeho hru v mládí také přistoupila. Přebrala tak i jeho vinu?

Nestrannost a váhavost vyzdvihnuté v Töpferově interpretaci jsou velmi silnými zdroji napětí. Boj duší a svědomí umocňuje symbolika scény – vlevo opevněný dům a oproti němu les. Zita Miklošová, autorka scény i kostýmů, podtrhla jednotný kolorit hry. Výtvarnému pojetí zůstávají věrni všichni herci, nikdo se nesnažil být hvězdou, jež by zářila více jak ostatní. Všichni, i v epizodních rolích, se stali hvězdami ve vesmíru života. Jedinou výjimku tvoří Liliam Malkina v epizodním výstupu cikánky, kdy její temperamentní taneční etuda trochu vybočuje z rámce hry, ale budiž. Není to ono zpestření stereotypu, na něž si musíme zvykat delší dobu? Z epizodních postav skvěle obstál Ladislav Trojan coby Štefl.

Pane Čapku, upřeně jste se podíval do očí publika po zdařilé filmové dotáčce, kdy mládí uletělo jako ten pták, který se na plátně proměnil v mladou dívku. Tu k vašim nohám přiběhla Dášenka a .... Máte pravdu, Na Fidlovačce vědí jak na Vašeho Loupežníka. Jednoduše a prostě, podobně jako na celý problém mládí a stáří. Díky.

Karel Čapek LOUPEŽNÍK Režie Tomáš Töpfer; dramaturgie Helena Šimáčková; hudba Ondřej Brousek; scéna a kostýmy Zita Miklošová; asistent režie Matěj Kužel.
Hrají Daniel Rous, Pavla Vojáčková, Marta Issová, Ondřej Brousek, Monika Kobrová, Zuzana Vejvodová, Lilian Malkina, Lukáš Pečenka, Ladislav Trojan, Miloš Vávra, Zdeněk Palusga, David Hák, Ctirad Götz, Petr Haničinec, Jan Zadražil, Josef Zýka, Matej Kužel.
Premiéra 14. února 2002 v 19.30 hodin Divadlo Na Fidlovačce.

6.3.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 07 (2013) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Petrolejové lampy v Českých Budějovicích

Ondřej Veselý a Lenka Krčková – Petrolejové lampy

Adaptaci prvotiny Jaroslava Havlíčka PETROLEJOVÉ LAMPY z pera Martina Velíška a Ivana Rajmonta uvádí od loňské ...celý článek



Časopis 07 - sekce

HUDBA

Zapomenutá hvězda

Rudolf Cortés

Elegantní, mužný a galantní... Majitel hlasu, který budil dojem, že zpívat je tak snadné a samozřejmé. Vystupo celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Šumné stopy – Bulharsko

Ministerstvo obrany - Sofie

Architekt David Vávra a režisér Radovan Lipus, objevitelé pozapomenutých českých architektů, kteří našli uplat celý článek

další články...