zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zkrocení zlé ženy v Národním divadle

Zkrocení zlé ženy v Národním divadle

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Národní divadlo představilo v polovině února novou shakespearovskou inscenaci – ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY. Podruhé se tak do souboje s klasikem pustil režisér Martin Čičvák.

Jeho inscenace sklidila značně nelibé recenze. Proč? Problémů je hned několik. Ten první tkví už v samotném Shakespearově textu, o němž se už po staletí vedou spory, zda slavný alžbětinec v tomto případě nenarouboval na starší hru několik svých geniálních monologů, a jaký smysl vlastně má „špásovný“ prolog, kdy skupina šlechticů pro svou kratochvíli převleče opilého dráteníka do šlechtického oděvu a snaží se mu vsugerovat, že ve svém předchozím životě měl amnézii a teprve nyní procitnul ve své pravé podobě. Potíž je v tom, že tento motiv se ve hře vzápětí vytrácí a narozdíl od jiných Shakespearových her nemá adekvátní závěr v epilogu. Jen v některých inscenacích je logický závěr dohrán němě, většina inscenátorů se však problému vyhne vyškrtnutím úvodu.

Martin Čičvák naopak úvodu věnoval až nepatřičně mnoho času. Po neúspěšném lovu, v němž se figurují budoucí nápadníci jako štěkající smečka psů, si jeden z šlechticů vymyslí náhradní kratochvíli a později jako sluha Grumio (hraje ho Jiří Štěpnička) v samotném „krocení“ zastává roli jakési šedé eminence, která lehce manipuluje děj.

Hlavním problémem inscenace je ovšem nenaplnění očekávání diváků (včetně kritické obce). Všichni jsou připraveni na veselost a jen takové hravé mučení nezkrotné žínky, zatímco zde se před ním rozvíjí dosti krutá hra o mužském světě, ve kterém dobrá žena tzv. drží hubu a krok. Pozornému divákovi tedy neujde, že žena (Kateřina), která se chová jako muži, je odmrštěna a pohrdána, zatímco ta, která s muži manipuluje po žensku (Bianca), je nejen přijímána, ale i zbožňována. Konec je více než výmluvný. Kateřina je sice donucena k poslušnosti, ale její výmluvné gesto na konci závěrečného monologu - tedy náznak, že je v jiném stavu, a následná reakce Petruchia - dává tušit, že se poučila, jak na muže.

K celé koncepci jsem si sama pro sebe našla klíč, když jsem příběh konfrontovala s (nejen naší) politickou scénou. Sami si jistě dosadíte některé z političek, které se snažily křikem prosadit v této mužské disciplině, a spokojenosti dosáhly teprve poté, co rozumně přešly do role manželky některého z politických kolegů a matky jeho potomka.

Souvislost se současností naznačuje už úvodní scéna, v níž vrávorající Igor Bareš (nikoli jako dráteník, ale chlápek v lehce uváleném obleku, později převlečen za Petruchia), pronásledován uvaděčkou pronikne na scénu Národního divadla, hodnotí nápis Národ sobě i finanční situaci národa, který si může dovolit takový přepych, a poté se zhroutí v opileckém delíriu. Následuje scéna, kdy jej skupinka lovců a jejích „psů“ zmanipuluje do role kašpara. Až poté děj přechází v hru, na kterou diváci přišli – totiž v krocení zlé (tedy hlučné a tím nepříjemné) ženy. Plejáda pánů, víceméně bizarních figurek, mezi nimiž rozeznáme pragmatiky, romantické naivy i zdatné manipulátory, má v podstatě jediný cíl –co nejsnadněji získat finanční zabezpečení (a k němu pokud možno neproblematickou ženu). To, že se ve svých předpokladech mýlili, se ukáže na konci, kdy jim jak tichá Bianca (Jana Pidrmanová), tak i vdovička (Jaromíra Mílová), a nakonec i Kateřina (Pavla Beretová/ Lucie Žáčková) dají pocítit, že jejich představy o ideální ženské poslušnosti byly liché.

Samotná koncepce tedy není nezajímavá, nicméně v jejím rámci zcela vypadly motivy, které na hře diváky zajímají – tedy erotické vábení, laškování a konečné smíření obou stran. Do popředí vystupuje především hořkost vzájemných vztahů, ziskuchtivost, touha po manipulaci z obou stran a pragmatičnost, v níž láska nemá místo. Existenciální rozměr, množství symbolů, mnohdy podivné motivace jednotlivců– to vše lze sice v inscenaci nacházet, ale mnohé vám dojde teprve poté, co si přečtete zasvěcené eseje v programu. Diváci se ovšem chtějí bavit, a to jim tato inscenace příliš neumožňuje.

7.3.2011 23:03:26 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 39 (2011) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Ravenhillův Produkt na Lávce

Klub Lávka

Britský dramatik Mark Ravenhill napsal text The Product jako scénický monolog pro své vlastní vystoupení na ed ...celý článek



Časopis 39 - sekce

OPERA/ TANEC

Struny podzimu zahájili Dee Dee Bridgewater

Dee Dee Bridgewater

Na Jarním GALA pro Struny podzimu jazzová vokalistka Dee Dee Bridgewater vzdala poctu legendární Billie Holida celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Alois Nebel ve fotografii

Dušan Tománek: Alois Nebel ve fotografii

Výstava fotografií Dušana Tománka - ALOIS NEBEL VE FOTOGRAFII se koná od 29. září do 13. listopadu 2011 v Lang celý článek

další články...