zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nestřílejte divokou svini

Plastové obaly pohozené na chodníku s výkaly od psů, hukot aut a k tomu svěží zeleň jarních listů. Jehovisté lacino nabízející klid a mír pro duši vedle žebráka. Naprosto normální a originální výjevy ze současného města. Model je stejný ať jste kdekoli. Došlo k nějaké změně oproti šedesátým létům? Pravděpodobně se zvýšila hrubost a násilí. Revolta se přesunula do rozpadlých domů a centrálních ulic. Vše je běžný kolorit, na který si postupně zvykáme.
Nestřílejte divokou svini -- pásmo z tvorby Allena GINSBERGA, Lawrence FERLINGHETTIHO a Gregory CORSA.

Drsná hudba, tma a najednou kužel světla. Prudký nástup Jiřího Langmajera. Mladá generace je ve všem rychlá. Proč čekat, žijeme tady a teď. Střídavě se hraje s hudbou. Herci postupně hrají mezi publikem. Dialogy jsou precizně rozvrstvené. Střídá se atmosféra alkoholového dýchánku až po sex či vojnu. Cesta a hledání. Výstup klauna. Není možné vše postihnout slovy. Důležité je vnímání a prostupování celkové atmosféry. Slova, hudba, světla, rekvizity a gesta se atomizují do duše diváka. Pásmo vzteku, soucítění a revolty.
Jarmila Vlčková, Jiří Langmajer a Zdeněk Palusga podali velmi přesvědčivé výkony, a to jak recitační, tak i pěvecké.
Podobné je i vidění světa podle beat -- generation.

Beat-generation
Označení pro skupinu nekonformních literátů přelomu 40. a 50. let tohoto století. Pojem beatnik má dva kořeny: sloveso "beat" z anglického bít, případně jako přívlastek ve smyslu zbitý, a pak koncovku -- nik, převzatou z ruštiny.
Hnutí se vyznačovalo značně nevázaným životním stylem . Počínaje nekonečnými pitkami a konče nekonečnými cestami napříč Amerikou. Obojí popsal velmi přesně Jack Kerouac v sugestivní novele Podzemníci, v kultovním románu Na cestě.
Dalším zdrojem beatnické litanické a explozivní poetiky byl moderní jazz -- bepop, reprezentovaný mj. Birdem Parkerem, Theloniem Monkem, Charlie Christianem či Dizzy Gillespiem. V nevázané improvizaci jazzmanů nacházeli básnici beat generation filosofii. která byla velmi blízko jejich představám o tvůrčí svobodě a nezávislosti. Tvorba beatniků dokáže stále oslovit nekonformní publikum, které hledá pevné body ve svém uvědomování sama sebe. V tomto jsou beatnici nezastupitelní a nesmrtelní.

Pásmo z tvorby Allena GINSBERGA, Lawrence FERLINGHETTIHO a Gregory CORSA Nestřílejte divokou svini Režie Irena Žantovská; dramaturgie Miluše Viklická; scénář Petr Žantovský; hudba Emil Viklický.
Hrají: Jarmila Vlčková, Jiří Langmajer, Zdeněk Palusga.
Obnovená premiéra dne 24. května 1999.

Nestřílejte divokou svini
Přišlo ke mně dítě,
houpalo oceánem na prutu.
Řekl mi, že mu umřela sestra,
stáhl jsem mu gatě a dal mu kopanec.
Hnal jsme ho ulicemi,
noci své generace,
křičel jsme jeho jméno, jeho proklaté jméno,
ulicemi své generace
a děti při tom jménu radostně poskočily
a sbíhali se ostošest.
Matky a otcové sklonili hlavy a poslouchali;
křičel jsem jméno.
Dítě se třáslo a upadlo
a pak vrávoravě vstalo.
Křičel jsem jeho jméno!
A šílenství matek a otců zarylo zuby do jeho mozku.
Svolával jsem anděly své generace
ze střech, ze zapadlých ulic,
zpod odpadků a kamení.
Křičel jsem jméno! a oni přišli
a ohlodali dětské kosti.
Křičel jsem jméno: Kráso
Kráso Kráso Kráso
Gregory CORSO

31.3.1999 21:14:36 | rubrika - Recenze

Časopis 23 (2006) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Shepardovy Živé mrtvoly

Nebožtík Henry Moss - Stanislav Šárský a Klára Cibulková

Švandovo divadlo na Smíchově uvedlo jako svou poslední premiéru sezóny – a zároveň českou premiéru - (pr ...celý článek



Časopis 23 - sekce