Premiéra bude! I bez diváků…
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekAktuální situaci navzdory se Divadlo D21 rozhodlo, že premiéru 26. 11. 2020 připravované inscenace Spalovač mrtvol nechá proběhnout. Tedy, že inscenaci dozkouší do zdárného konce a natočí. Pojmout to ale pouze technicky by pro D21 bylo málo. Proto se nebude jednat o poslední zkoušku, ale o skutečnou premiéru, i když bohužel bez diváků, kteří jsou ke vzniku divadelního představení nezbytní.
D21 se tímto poněkud paradoxním krokem mimo jiné snaží udržet „v co nejlepší kondici“ – jak fyzické, tak zejména duševní. Aby toho tvůrci a herci dosáhli, je třeba dodržovat určitý řád, motivaci a také rituály. Divadlo samo ostatně z rituálů vzniklo. Součástí zavedeného pořádku věcí je i fakt, že zkoušení má cíl, nějaký svůj vrchol. Proto premiéra bude, ač jedinými diváky budou v tomto případě členové tvůrčího týmu, tedy ti, kteří se spolu s herci vídají celé zkoušení. „Bude to opravdu hodně komorní a velmi nezvyklé, ale jistě půjde o nezapomenutelný zážitek i cennou zkušenost. Chceme si vyzkoušet, jak může vypadat premiéra bez téměř nejdůležitější, nepostradatelné složky, bez poloviny jednoho celku…“ dodává Petr Pochop, představitel hlavní role Karla Kopfrkingla.
Diváci však o svou premiéru nepřijdou. Při první možné příležitosti ji D21 uspořádá se vším, co k takové události patří. A jaký tedy bude Spalovač mrtvol v podání nezávislé pražské scény? Svůj pohled nabízí hned tři členové inscenačního týmu.
Jakub Šmíd, režisér inscenace a umělecký šéf D21: „Tématem inscenace je proměna charakteru člověka. Zkoumáme zhoubné vlivy jednotlivých situací, z nichž některé jsou zdánlivě drobné a nepodstatné a jiné nebezpečně nejednoznačné. Jak se z lehce podivínského, avšak jinak zcela průměrného člověka, stane vraždící monstrum? Režijní koncepce vychází nejen z tématu románu, ale také z produkčních podmínek komorního prostoru i malého souboru Divadla D21. Tím, že každý z herců hraje několik postav a jednotlivá prostředí děje se mění pouhým náznakem, se tak panu Kopfrkinglovi v hlavě prolínají, množí a řetězí postavy a situace, jež ho dovedou k jeho hrůzným činům.”
Hana Mathauserová, ředitelka a herečka D21: „Zkoušení Spalovače mrtvol je pro mne jako číst skvělou knihu, kdy v poslední třetině stále zpomalujete a propadáte chmurám z toho, že se příběh blíží ke konci. Jsou to intenzivní radostné dny v neradostné době, je to energetický nápoj, který nám všem dává křídla, je to euforie z tvorby a každodenní opojení z kolektivu, který je součástí vašeho života. Kéž by výsledná inscenace působila na diváka jako tornádo emocí, zážitků a touhy po příbězích a živém umění.”
Kristýna Čepková, dramaturgyně: „Musím říct, že když jsme se o tomto titulu bavili na podzim loňského roku, považovali jsme ho pochopitelně za atraktivní a nadčasový. Neměli jsme ale tušení, jak moc a v kolika ohledech aktuálním se do své premiéry stane…”
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Bratři Karamazovi - Studený dříví
Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek
OPERA/ TANEC
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 18. týden
Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek