Uhrančivá kurtizána Jončeva v La traviatě z Met
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekJen jedno vyčítají New York Times poslednímu nastudováni Verdiho opery La traviata: že s koncem sezóny definitivně zmizí z pódia Metropolitní opery. Ještě předtím však mohou američtí diváci zhlédnout jednu z jeho 14 repríz. Čeští milovníci opery budou mít tuto příležitost, spolu s dalšími diváky na celém světě, už tuto sobotu 11. března. Čeká je monumentální scéna plná kontrastů a barevné symboliky, modernizované pojetí nestárnoucího tématu lásky, touhy a nástrah, a především dechberoucí pěvecké výkony sólistů v čele s bulharskou sopranistkou Sonjou Jončevou. Hned o dva týdny později diváci přenosů budou moci obdivovat výkon tenoristy Matthewa Polenzaniho coby krétského krále Idomenea ve stejnojmenné Mozartově opeře, která se v březnu po letech vrací na jeviště Met.
Sonja Jončeva se zhostila ústředního partu kurtizány Violetty – a je to už několikátá sezóna Met, během které se kritici nemohou nabažit jejího výkonu. Loni a předloni sklízela vavříny jako Violetta i coby Desdemona ve Verdiho Otellovi, a sám Plácido Domingo jí předvídal zářnou budoucnost na prknech největších operních domů. Ve spojitosti s jejím výkonem v Traviatě píše kritika o „ryzím a přitom podmanivém“ hlasu, jehož výraz je „nebývale upřímný“ a neopomene zdůraznit, že je mu zároveň vlastní i přirozená lehkost a bravura.
Mladá pěvkyně navíc poutá pozornost i výraznou krásou, jíž scénograf a kostýmní návrhář Wolfgang Gussman rád nechává v průběhu představení vyniknout v rudé róbě. Také zbytek scény je laděn tak, aby barevně kontrastoval s ústřední postavou. Jevišti dominují minimalistické bílé a černé plochy, kostýmní uniformita mužských postav symbolizuje hegemonii zkostnatělého řádu drtícího postupně slábnoucí ženu. Nad vším se jako připomínka neúprosného běhu života a ubíhajícího času vyjímají obří hodiny.
Režii si vzal na starost Willy Decker, tvůrce, který má s Traviatou bohaté zkušenosti. Představení vychází z jeho předchozích, mimořádně úspěšných inscenací téže opery, v nichž se zaskvěly operní stálice formátu Anny Netrebko či Rolanda Villazóna.
V rolích Alfreda a Giorgia Germontových budou Sonje Jončevě sekundovat Michael Fabiano a Thomas Hampson, v alternaci s Georgem Peteanem, debutujícím Attalou Ayanem a Plácidem Domingem, jenž zpívá part v rámci svého nového barytonového repertoáru.
Dosavadní kritiky vyzdvihují výkon Michaela Fabiana: amerického tenoristy, který se v letošní sezóně Met představil už jako Rodolfo v Pucciniho Bohémě. Jeho Alfreda označil NY Observer za postavu s tak silným vnitřním nábojem, že z ní jde nefalšovaný strach, a natolik obsedantní, že působí „téměř jako stalker“.
Verdiho tragédii, o níž je všeobecně známo, že vznikla na motivy slavného románu Alexandra Dumase ml. Dáma s kaméliemi, diriguje Ital Nicola Luisotti, který v Metropolitní debutoval v roce 2006 s Pucciniho Toscou. La traviata je v Met jednou z nejdéle a nejčastěji uváděných oper: premiéru zde měla už v roce 1883 a v letošní sezóně se dočká už tisící reprízy.
Seznam kin na
www.prenosydokin.cz.
TIP!
Časopis 03 (2015) - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Ve Státní opeře začíná Mefistofelovo pokoušení Fausta
Jediná opera italského skladatele a Verdiho současníka Arrigo Boita svede v Praze dohromady hudební osobnosti ...celý článek
Veselá vdova v lednovém přenosu z Met
Dvěma pestrobarevnými kusy vstupují přímé přenosy oper z newyorské Met do druhé půle sezóny 2014-15. Nesmrteln ...celý článek
„Starý“ Hoffmann nerezaví
Diváci The Met live in HD se budou moci zaposlouchat 31. ledna, do lyrických melodií vrcholného díla Jacquese ...celý článek
Časopis 03 - sekce
DIVADLO
Seznamte se v divadle!
Pro všechny, kteří nechtějí být na Valentýna sami, chystají Městská divadla pražská již 15. Představení pouze celý článek
HUDBA
Steven Wilson vystoupí v Praze
Britský hudebník Steven Wilson známý především jako zakladatel, kytarista a zpěvák skupiny Porcupine Tree vyst celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Československý filmový zázrak
Předchůdci
Nový patnáctidílný seriál zahrnuje období od znárodnění kinematografie v roce 1945 po doznívání celý článek