Jarní výstavy Galerie hlavního města Prahy
autor: Z webu
zvětšit obrázekMichal Pěchouček - Hodiny v umění
Právě zahájená výstava známé osobnosti české scény Michala Pěchoučka v Domě U Kamenného zvonu je koncipována dramaticky kontrastním způsobem. Hodiny v umění sestávají ze dvou částí umístěných vždy v jednom patře výstavního prostoru.
V prvním patře je prezentován fotografický projekt Filmogram, zaměřený na zobrazovací racionalitu technologie fotografie, a videoinstalace vzniklé ve spolupráci s Viktorem Takáčem.
Po vizuálně dietním a spíše intelektuálním zážitku prvního patra návštěvník vstoupí do druhého podlaží domu, kde bude vystaven působení senzuálně sdělného figurálního cyklu textilních asambláží Time for Bed. Uvidí zde také sarkastické loutkové video od druhého hosta výstavy Pavla Švece.
Záměrná odlišnost obou pater, která může vyvolat dojem, že jde vlastně o dva různé umělce, není schválností, ale reflektuje fakt, že Pěchoučkova tvorba posledních let se odvíjí ve dvou paralelních liniích. Dvojdomou instalaci lze vnímat jako dialog mezi dvěma médii, filmem a malbou, ale i jako příběh a jeho popření tou samou osobou.
Výstava Michala Pěchoučka Hodiny v umění, kterou pořádá v Domě Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí Galerie hlavního města Prahy, potrvá do 5. června 2011.
Jiří Týn - Předobrazy, prostor, abstrakce
Na 23. března je plánováno zahájení výstavy Jiřího Thýna (*1977), absolventa ateliéru fotografie pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové, která představí jeho nejnovější tvorbu, jež se vyrovnává s fenoménem modernismu a médiem fotografie. Fotografii Thýn neustále relativizuje a vytváří s ní dialog skrze její matérii. V době, kdy tradiční postupy vyvolávání analogového filmu mizí a nahrazuje je digitální obraz, Thýn při své práci využívá klasické postupy záměrně a navrací se k formálním postupům modernismu. Kontinuálně proto pracuje na variacích fotogramů a fotografický papír využívá jako výchozí médium pro experimenty se světlem, vývojkou a multiexpozicí.
Výstava Předobrazy, prostor, abstrakce pátrá mimo jiné i po významech tvorby Otto Gutfreunda a jeho kubistických plastik. Gutfreundovu metodu uplatňuje Thýn i ve fotografii, a tím dokazuje, že postupy avantgardních umělců lze dále rozvíjet a nově interpretovat. Dostává se tak k vlastnímu pojetí krystalu a fotografii přidává o jeden rozměr navíc.
Nejnovější tvorbu Jiřího Týna budou moci zájemci shlédnout ve výstavních prostorách GHMP ve 2. patře Staroměstské radnice v Praze od 23. března do 15. května 2011.
TIP!
Časopis 52 (2017) - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Krajinomalba 19. století Severní Čechy
Společnost konce 18. a 19. století procházela mnohými změnami včetně hledání nového vztahu k přírodě. V novém ...celý článek
Květy touhy a zla v Hradci Králové
Pomíjivá krása a divotvorná moc květů po staletí fascinovala filozofy, mystiky a šamany, květy jsou velkým tém ...celý článek
Časopis 52 - sekce
DIVADLO
Bill C. Davis: Divadlo jako katedrála
Americký dramatik Bill C. Davis přijel do Prahy na premiéru své hry Útěky (v originále The Expatriate 2007) v celý článek
HUDBA
Beatles vs. Stones
Beatles vs. Stones
Profily totemových rockových skupin a jejich rivalita, která se odehrála výhradně v médi celý článek
OPERA/ TANEC
Dílo W. A. Mozarta, se vrátilo do Stavovského divadla
Opera Únos ze serailu byl na jaře 1783 uveden v Nosticově divadle, dnešním Stavovském divadle, jako první Moza celý článek