Ivana Hejduková - Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj
autor: Z webu
zvětšit obrázekRoudnická galerie se systematicky věnuje problematice umění instalace. V rámi zvláštního cyklu „Instalace“ proběhly úspěšně výstava Ivana Kafky „Míra snesitelnosti“ (2011) nebo výstava rakouské umělkyně Esther Stocker „Prostor bez hranic“ (2013), koncipované „na míru“ unikátní prostoře barokní jízdárny. Do volného cyklu „Instalací“ přispívá v roce 2015 i komorní projekt Ivany Hejdukové „Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj“, s nímž autorka uspěla jako finalistka 8. ročníku mezinárodní soutěže ArteLagunaPrize 2014 v Benátkách.
Nenápadná solitérní osobnost Ivany Hejdukové (*1958) se vymyká z mainstreamu české výtvarné scény. Do paměti milovníků umění se zapsala především „snovými“ instalacemi Za úplňku (2007) a Čtení knihy v zahradě (2009) v Nové síni v Praze. Stejně jako v projektu Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj v nich otevřela divákům vstup do jiných světů, kde se potkává archaická minulost se současností, a navodila iluzi zvuku a běhu času. Vyzvala na cestu do kosmických dálek i do tišin intimity a mentálních krajin, kde se rodí ideje a představy.
Roudnická instalace, vyslovující zatím nejpregnantněji myšlenku o struktuře, která se skrývá pod vnější slupkou námi vnímaného světa, působí na první pohled spíše jako dokonalý produkt automatizované výroby vynalezený ve vědecké laboratoři. Za náročnou realizací křehké, introvertní představy však stojí zdlouhavá, až minuciózní rukodělná práce. V ideové výbavě se tu vracíme do časů Nové citlivosti, k autorům šedesátých let, kteří se intenzivně zabývali otázkou dichotomie chaosu a řádu, vztahy mezi emocí a racionalitou. Jednotkou je tu bod v prostoru, uzlík, na nějž se vážou další vztahy. Na chladnou konstrukci autorka zavěsila básnickou metaforu virtuální paměti světa a neviditelného přediva souvislostí, jež nás spojuje s prehistorií i s budoucností. Jako bychom podstupovali imaginární cestu časem k samému počátku.
Instalace Ivany Hejdukové vytváří pandán k projektu „Vzdálení pozorovatelé“ v hlavním sále galerie, který se bude zabývat tematikou vědy a vesmíru v současném umění.
Výstava Ivany Hejdukové je přístupná v roudnické Galerii moderního umění od 26. března do 17. května.
TIP!
Časopis 41 (2011) - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Dalibor Chatrný: Tak, teď, tu
Reprezentativní ukázka díla jednoho z nejvýznamnějších představitelů českého poválečného umění, malíře, grafik ...celý článek
Velkoformátové fotografie Jiřího Turka na zámku Mělník
Známý fotograf Jiří Turek do 31. října vystavuje v prostorách zámku Mělník umělecké reportáže ze světových met ...celý článek
Jiří Matějů: Mezi mnou a tebou
V druhém patře Staroměstské radnice připravuje Galerie hlavního města Prahy výstavu MEZI MNOU A TEBOU, která p ...celý článek
Janusz Kapusta a jeho K-DRON přiletí z New Yorku do Ostravy
Ve čtvrtek 13. října 2011 v 17 hodin bude v Kabinetu architektury v ostravském Domě umění zahájena výstava K-d ...celý článek
Jiří Antonín Heinz (1698-1759)
Jedna z nejvýraznějších a nejoriginálnějších uměleckých osobností baroka na Moravě. Takové hodnocení si podle ...celý článek
Moderní umění v podzemí Staroměstské radnice
Mimořádně atraktivní propojení starobylé románské architektury se současným uměním do 19. října 2011 nabízí vý ...celý článek
Časopis 41 - sekce
DIVADLO
Mezinárodni festival Spectaculo Interesse 2011
Skončil devátý ročník unikátní přehlídky loutkového divadla v Ostravě Spectaculo Interesse 2011. Dramaturgie l celý článek
HUDBA
Hana Hegerová
Hana Hegerová je už téměř půlstoletí na scéně. V hudbě se nikdy nepodřizovala módním trendům a zůstávala věrná celý článek
OPERA/ TANEC
Filip Barankiewicz zatančí v Oněginovi
Balet Národního divadla přivítá na scéně historické budovy vzácného hosta, baletní hvězdu evropského nebe a ta celý článek