Výstava: Jaromír Pleskot
autor: Z webu
V Nostitzově salonku Stavovského divadla se koná výstava k 85. narozeninám významného režiséra činohry ND Jaromíra Pleskota.
Narodil se 11. února 1922 v Praze. Své umělecké vzdělání získal na Konzervatoři Praha (1945), ale už během studií vystupoval jako herec ve Větrníku a Nezávislém divadle, krátce byl režisérem Divadla Vlasty Buriana (1944).
Po osvobození byl vůdčí postavou nově založeného Divadelního studia konzervatoře (DISK), které nebylo v prvních letech typickou školní scénou, ale divadlem, názorově a generačně spřízněného kolektivu, jehož představy naznačilo už zahajovací představení (Mahenův Nasredin) v Pleskotově režii. Šlo o inscenaci, která bujnou komediálností, hravostí, fantazií a uvolněným, tanečně a pantomimicky rozhýbaným herectvím inspirovaným komedií dell‘arte manifestovala optimistický životní pocit mladé generace i její nechuť k psychologickorealistické divadelní konvenci.
Ještě v roce 1945 byl Jiřím Frejkou angažován jako režisér do Městského divadla na Vinohradech (Werfel: Jacobowski a plukovník, Shaw: Pekelník, Frisch: Čínská zeď, Čechov: Tři sestry, Molière: Jeho urozenost pan měšťák aj.). V letech 1951-53 působil jako umělecký šéf činohry a režisér v Olomouci. Ve svých režiích se postupně oprošťoval od přemíry prostředků a koncentroval se k aktuálnímu výkladu myšlenkového obsahu hry, což se projevovalo už v jeho inscenacích v Olomouci (např. Shakespeare: Othello, Molière: Don Juan), ale zejména na inscenacích klasických a moderních dramat v pozdějších letech. Protože mu nadále byla divadelní činnost zcela znemožněna, pracoval v letech 1954-57 jako režisér Studia dětského kresleného a hraného filmu (např. film Obušku, z pytle ven!). V roce 1957 ho přizval Otomar Krejča do činohry Národního divadla, kde působil až do svého odchodu do důchodu na konci roku 1988.
Soustředil se zde zejména na klasiku a nové zahraniční texty. Jejich intelektuální výklad byl realizován divadelně účinným výrazem a mimořádnými hereckými kreacemi (např. Otomar Krejča v titulní roli Molièrova Dona Juana a Malvolia v Shakespearově Cokoli chcete, Karel Höger jako Willy Loman v Millerově Smrti obchodního cestujícího, Radovan Lukavský v titulní roli Shakespearova Hamleta či František Smolík jako Argan v Molièrově Zdravém nemocném). V činohře Národního divadla nastudoval Jaromír Pleskot téměř čtyřicet inscenací, v některých se objevil i jako herec. Své režisérské úsilí o aktuální interpretaci doprovázel nejen úpravami textů, ale i jejich překlady (přeložil např. Shakespearovu Zimní pohádku, Antonia a Kleopatru, Macbetha, Jak se vám líbí, Holbergova Jeppeho z vršku, Osbornovu hru Ohlédni se v hněvu aj.).
Pro Pleskotovu režijní tvorbu v Národním divadle je příznačné střízlivé hledání společenského obsahu dramatických předloh, výrazová uměřenost a kultivovanost, vkus, smysl pro hereckou individualitu a profesionální úroveň všech složek. V důchodcovském věku zastával ještě v sezoně 1990-91 funkci ředitele pražského Divadla E. F. Buriana. Režíroval pohostinsky i v řadě dalších pražských i mimopražských divadel (v Praze to bylo např. Divadlo Rokoko, Divadlo v Řeznické, Viola, strašnické Divadlo Miriam, mimo Prahu: Městské divadlo v Mladé Boleslavi, Moravské divadlo v Olomouci, Národní divadlo v Brně, Slovácké divadlo v Uherském Hradišti atd).TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Hudební tipy 21. týden
Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek
OPERA/ TANEC
Novinky z Institutu Pavla Šmoka
V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek