zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Michal

DOČEKAL

Michal DOČEKAL

První divadelní zkušenosti sbíral už v době svých gymnaziálních studií v A-studiu v Rubín, kde hrál a režíroval. V letech 1985-1991 studoval režii na pražské DAMU. Jako režisér, ale především jako umělecký šéf Divadla Komedie, na sebe nejvíce upozornil v letech 1994-2002. Od tohoto roku působí Michal Dočekal jako šéf činohry Národního divadla Praha.

Michal DOČEKAL - kompletní životopis...

 


Záznam NetHovoru 31.3.2014


* Vážený pane Dočekale, vítáme Vás při setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobrý den, dnes jsem měl ráno provozní poradu, schůzi s ředitelem ND o reorganisaci, odpoledne společenskou akci, teď rozhovor, večer představení Čekání na Godota a setkání s Robertem Wilsonem.

* Na Nové scéně v současné době hostují zajímavé projekty, např. Human Locomotion. Budou se tam hrát i v následující sezóně?

Human locomotion je představením Laterny magiky, která má sídlo na Nové scéně, hrát se bude i příští sezonu a v příští sezoně připravuje Laterna i nový projekt.Ale samozřejmě to není jediný zajímavý projekt či inscenace, která je a bude na NS k vidění.

* Činohra ND připravuje koprodukční projekt "1914". Kdo byl iniciátorem? Marko T.

Inspirátorkou byla paní Soňa Červená společně se skladatelem Alešem Březinou a nedalo velkou práci mne pro téma nadchnout.

* Nepřivezete na Novou scénu inscenace Činoherního studia z Ústí?

Bohužel ne. Činoherní studio vinou ústecké radnice dnes skončilo. Divadlo po více než čtyřicetileté, a v dobách totality i velmi nelehké, existenci končí v poměrech, které nazýváme svobodnými. Je to ovšem svoboda bez kontinuity, kultivovanosti a odpovědnosti, která se nám všem velmi vymstí. Na adresu ústecké radnice nelze říct nic dobrého...

* Objeví se v inscenaci Mikve Kateřina Winterová?

Kateřina Winterová v Mikve převzala roli Antonie Talackové během jejího těhotenství a teď je Antonie zpátky a kateřina má spoustu svých rolí - a pěkných- naposledy pí Orgonová v Tartuffovi.

* Bude ještě někdy v Praze uvedena Nora od Elfriede Jelinek?

Asi ne, naposledy ji zahrajeme na mezinárodním festivalu v Bratislavě, ale pracujeme společně s ČT a režisérem Tomášem Zilvarem na její až "filmové" podobě.

* Jste spíše režisér diktátor nebo se spíše necháte herci inspirovat? Vlado

Myslím, že se nechávám inspirovat na základě představy, kterou si snažím před zkoušením vytvořit a kterou pak mí nadanější kolegové korigují - dá-li se toto nazvat inspirací a není-li to spíš parazitování...

* Režisér Robert Wilson už zkouší v Praze? Jitka

Dnes začal STAGE B, což je závěrečná, ale i nejdůležitější část zkoušek. Premiéra bude 30.4.

* Projekt "1914" bude mít za chvíli premiéru. V jaké fázi jsou přípravy? Pavel, Mladá Boleslav

viz předchozí odpověď. Dnes začala nejdůležitější a nejnáročnější část práce.

* Podle vašich inscenací se mi zdá, že jste čím dál tím větším pesimistou. Je to jen zdání? Aleš, Modřany

Myslím, že moje generace, která už má nárok na to bilancovat, může jisté stopy pesimismu ve svém životním pocitu nalézt, ale já osobně jsem přes všechno rozčarování a skepsi jednoznačně na straně naděje!

* Jak se vám pracovalo s Ivou Janžurovou na roli Gurmyžské? Pavel / Pha10

Byla to naše pátá společná práce a doufám, že ne poslední. Velmi si Ivy Janžurové vážím a ještě nadto ji mám opravdu rád.

* Budete někdy režírovat Hamleta?

Zatím to neplánuji...Ale čas od času pracuji i v jiných divadlech a teď budu třeba v Budapešti režírovat Mistra a Markétku a to jsem taky neplánoval.., takže Bůh ví..

* Někteří režiséři zaskakují ve svých hrách. Stalo se vám to někdy, že jste musel zaskočit? Hana, Holešovice

Stalo se mi to mockrát, dříve jsem v tom shledával i jisté adrenalinové povyražení, ale nyní se tomu snažím vyhýbat jak to jen jde.

* Když plánujete zařazení nějakého titulu do dramaturgického plánu, jdete spíše po titulu, který by přitáhl diváky, nebo vybíráte podle konkrétních herců? Jiří

Zvažujeme to i to a ještě pár dalších aspektů - zda je hra společensky relevantní, zda máme představu vhodného režiséra atd.

* Cena Thálie se letos v činohře velkým divadlům vyhnula, naopak bodovaly oblasti. Jak si to vysvětlujete? Zdena / Vinohrady

Na oblastech je řada vynikajících herců a dobře že se jim dostane pozornosti. Neznamená to, že v centru jsou horší - cena je jen jedna. Uvidíme napřesrok.

* V kuloárech se mluvilo o tom, zda ještě zůstanete v ND. Takže se ptám nejpovolanějšího - zůstanete? Mirek, Smíchov

Smlouvu mám do června 2015 - do té doby určitě zůstanu.

* Jakou máte funkci v Unii evropských divadel. Jaké výhody pro Národní divadlo přináší?

V UTE /Unii evropských divadel/ jsem členem boardu /řídícího výboru/ s funkcí pokladníka či správce rozpočtu. ND je v organisaci se silnou tradicí,která slučuje dvacet velkých divadel ze šestnácti zemí. I díky členství v UTE se ND dostalo do mezinárodního povědomí a mohli jsme se účastnit řady festivalů jako byl třeba Mezinárodní iberoamerický festival v Bogotě.

* Je těžké najít pro ND původní českou hru? Martin / Pha9

Najít původní českou hru je těžké obecně. Je ale několik autorů, kteří už v ND svou hru uvedli a pár, jejichž hru bych u nás rád viděl: Lenka Lagronová, Petr Zelenka, Martin Františák, David Drábek, Egon Tobiáš.

* Jak se vám zamlouvá inscenace Strakonický dudák? Nakolik je pro vás osobně režie J. A. Pitínského osobitá a výrazná? Ublížil původnímu textu nebo ho svým režijním ztvárněním naopak posunul? Ladislav od Budějic

Strakonický dudák je velmi dobrá inscenace. /Záměrně nepíšu výborná, abych se nedopustil sebechvály/. A pokud chválím inscenaci, chválím zejména jejího režiséra, jeho výběr obsazení a herce, kteří pod jeho vedením pracovali. J.A. Pitínský je jeden z mála, kteří látce pro mnohé dnes již muzeální - a přiznejme si, že i tak bývá Tyl vnímán- dokáže vdechnout nejen ducha, ale i humor. Představení určitě stojí za vidění!

* Prý jste byl v New Yorku na divadelním festivalu? Pokud ano, jak se vám tam líbilo? Milena

Účastnili jsme se veletrhu APAP /performing arts/ - v jehož rámci jsem na půdě Českého centra /a ve spolupráci s ním/ prezentoval náš projekt "1914". I když s touto inscenací budeme hostovat různě v Evropě - odvézt ji do USA by byl husarský kousek. V New Yorku se mi vždy líbí moc.

* Inscenace z Kolowratu budou končit nebo je přenesete na Novou scénu? Adriana

Ne, inscenace z Kolowratu končit nebudou, ale přeneseme je na Novou scénu.

* Sledujete ještě další vývoj divadla Komedie? Zuzka

samozřejmě sleduji, ale jako u většiny -nejen pražských divadel- mi chybí ještě dost inscenací, které musím dosledovat.

* Vážený pane Dočekale, jste umělecký šéf Národního divadla a zároveň i v něm režírujete (občas hostujete jako režisér i někde jinde). Je možné (pro představu, např.: v procentech) říct kolik času Vám zabere v pracovní době umělecká činnost a kolik právě ta administrativní, aby soubor činohry ND fungoval? (Matěj)

Obecně se dá říct, že "umělecké činnosti" se věnuji po práci. Tj. příprava a koncepce inscenací vznikají mimo pracovní dobu šéfa. To neplatí po dobu zkoušení inscenace, kdy se ten čas umělecký a administrativní dělí cca napůl.

* Jaký bude LES s Ivou Janžurovou ve Stavovském divadle?

Les je hra velmi zajímavá a i vtipná. Zajímavá je tím, že Ostrovskij ji psal několik let po zrušení nevolnictví v Rusku v období velkého rozmachu dravého kapitalismu a v něčem nám může připomenout naši nedávnou zkušenost s nabytou "svobodou" a nezkušenost, jak s ní nakládat. A vzhledem k autorově dovednosti napsat živé charaktery a dialogy je ta hra i vynikající příležitostí pro vynikající herce -a nepřeháním, když řeknu: ty já mám!

* Přejdete v činohře ND na hostování nebo zachováte stabilní soubor? Věra, Dejvice

O tom, že by se měl rozpustit soubor ND skutečně neuvažuji. O tom, že by se měla změnit právní subjektivita ND /příspěvková organizace/ na jiný typ právnické osoby - o tom uvažuji hodně!

* Pane Dočekal je něco, co vám stále vadí v chodu Národního divadla? Dá se o tom vůbec mluvit veřejně? Karel M., Vršovice

Národní divadlo má čtyři soubory /činohru, operu, balet a Laternu magiku, čtyři budovy, přes tisíc zaměstnanců - dovedete si představit, že problémů je hodně. Národní divadlo by mělo pracovat ke změně právní subjektivity, k menším a autonomnějším celkům a tím i k větší dynamice a efektivitě

* Na co se těšíte v příští sezóně? Blanka od Kladna

Těším se na režírování - v Budapešti a pak ve Stavovském divadle, ale zároveň se těším na premiery svých kolegů - Morávka, Adámka, Havelky, Špinara, Kudláče a Alice Nellis.

* Máte za sebou premiéru. Co vás ještě čeká v divadle do konce sezóny? Klára L.

Jako režiséra mne čeká příprava inscenace pro Budapešť, jako šéfa mne čeká premiéra projektu 1914 a inscenace Ze života hmyzu a příprava přespříští sezony - společně s kolegy dramaturgy..

* Říkáte se v průběhu sezóny - "Už mám toho divadla dost?" Nebo to přijde až těsně před divadelními prázdninami? Dana

Letos se docela dost těším na divadelní prázdniny. ani ne tak proto, že bych měl dost divadla, ale minulá sezona po neoprávněném vyhazovu ředitele Černého byla dost náročná, muselo dojít ke škrtům v dramaturgickém plánu z rozpočtových důvodů a pak o prázdninách realisoval ministr Balvín další vyhazov ředitele a to Jana Buriana. Vstupoval jsem do této sezony s celkem značným negativním handicapem, postupně jsem se jej zbavoval, velmi, ale opravdu mimořádně mi pomohli herci, kteří zkoušeli Les - byla to s nimi výjimečně dobrá práce a teď nás čeká jistě vyčerpávající příprava a produkce Wilsonova opusu 1914, ale jsem přesvědčen, že výsledek bude stát za to. Na konci sezony Hmyz a na úplném konci happening "Tak nám zabili Ferdinanda!"

* Co budete režírovat na Nové scéně, kterou nově šéfujete?

Na Nové scéně bohužel režírovat nebudu - bude tam pracovat mladší generace - Jiří Adámek inscenaci Po sametu a Daniel Špinar - zemětřesení v Londýně. Víc než dvě premiery se tam bohužel nevejdou...

* Nechcete být někdy hercem?

Ne, nechtěl, ale poměrně dostkrát jsem hrál a věřte mi- není to vůbec lehké povolání!

* Máte nějakého oblíbeného režiséra (kromě sebe)? .) Vlado, Praha 8

Já mám režiséry rád obecně - je to snad ještě víc problematické řemeslo než herectví. Herce m á rád kdekdo, ale nás režiséry? My se musíme mít rádi navzájem!

* Vážený pane Dočekale, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Děkuji za pozvání, omlouvám se, že jsem nestačil odpovědět na všechny otázky, i když mam modřiny na ukazovácích.... a přijďte do ND!

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

červen 2015

Martin SLÁMA

22.6.2015
Martin
SLÁMA

 

reklama

Lípa Musica 2024

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor