NETHOVOR - detail
Milan
BÜRGER
Sólista Státní opery Praha, má v repertoáru více než 42 rolí basového a basbarytonového oboru od Kecala, Vodníka, hraběte v Jakobínu až po Sarastra, Mefista, Filipa II. či Gremina.
Milan BÜRGER - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 25.4.2001
* Jaké jsou vůbec začátky pěvce, tedy potažmo Vaše? V nějakém dětském pěveckém sboru?
Začínal jsem možná trochu nezvykle pro operního pěvce, nejdříve jsem se vyučil řemeslu. Na vojně - ve VUSu mě kamarádi přesvědčili, že je škoda rhat talentem, a přemluvili mě, abych se přihlásil na uměleckou školu.
* Věnuješ se pouze studování rolí, či koncertních písní nebo bychom Tě mohli vidět třeba s krumpáčem v ruce?
Věnuji se všemu naplno. Sám jsem vykopal studni 5,80 m ve skále. Studium role není o nic obtížnější.
* Zpíváte na mnoha koncertech, nahráváte na desky. Jakou úlohu sehrává podle Vás dobrý nebo špatný manager? Jak dalece jeho práce ovlivní výsledek práce Vaší? Měl jste štěstí na dobrého managera?
Ano.
* Co by si měli uvědomit studenti uměleckých škol (konzervatoří či HAMU) při svém vstupu do praxe?
Absolventi by neměli zapomínat na své začátky, a zachovat si pokoru nejen k umění, ale i ke svým starším kolegům v divadle.
* Vo vašom repretoári majú dominantné postavenie duchovné piesne a spevy. Ste aj v súkromí silno nábožensky veriaci človek?
Rád od začátku své kariéry zpívám i v kostelích, jsem věřící, ale svým způsobem.
* Slyšela jsem vás zpívat ve staroslovenštině, jak se Vám v tomto jazyce zpívalo?
Podobně jako v ruštině. Staroslověnština je pro mě moře a písek, skály a sluníčko, kde se cítím velmi dobře.
* Kterou roli máte pouze nastudovanou a toužíte ji realizovat inscenačně?
Zatím neexistuje role, kterou bych studoval nadarmo.
* Státní opera Praha patří bezesporu k našim nejprestižnějším operním scénám. Co pro Vás angažmá v tomto divadle znamená, čím pro Vás je?
Matkou Živitelkou a jistotou v nelehké době. Nastudoval jsem zde několik zajímavých rolí, např. Gremina (Evžen Oněgin,'); Sarastro (Kouzelná flétna; Filipa (Don Carlos), ale i Kostelníka (Tosca). Těším se na roli Zachariáše (Nabucco).
* Čo vám musia ponúknuť operní autori, aby ste si ich obľúbil?
Živočišnou postavu, která má rytmus a melodii. Jako Verdi, Puccini, Dvořák a jiní.
* Jste narozen ve znamení Blíženců a takoví lidé bývají trochu "rozdvojení". Stalo se Vám, že byste svého "druhého Milana" na jeviště v žádném případě nepustil? Při jaké příležitosti to bylo?
Rozdvojený? Možná v osobním životě, na jevišti nikdy. Pouze v Hoffmannových povídkách, tam jsem dokonce rozčtvrcen, protože zpívám ďábelskou čtyřroli.
* Kde si rozcvičujete hlas? Naša suseda to robievala každé ráno pri otvorenom okne na panelákovom byte ...
Suseda ať si robí čo chce, já mám kvalitní WéCéBydlím v činžovním domě, kde se sousedé na mé rozezpívávání těší...
* Skúsili ste niekedy spievať aj "popík"?
Jednou. S Evou Pilarovou. Můžete se o tom přesvědčit na CD S nádhernou duhou. Onen "popík" je dle mého názoru těžká práce pro operního pěvce, který není zvyklý zpívat na mikrofon.
* Pry jste měl zpívat titulní roli v Modrovousovi? V jaké roli Vás nakonec uslyšíme?
Do Státní opery jsem nastoupil jako operní pěvec a nikoliv jako striptér, což vyžadoval režisér pro tuto roli. Byla mi nabídnuta role Vesničana, kterou zvažuji.
* Vaše kariéra začínala v Plzni -- máte nějaký zvláštní pocit, když tudy projíždíte, hostujete v divadle nebo tam máte koncert?
Kdy už konečně bude dálniční obchvat? Pan profesor Hampel mně říkal: "Jednou budeš vzpomínat na obalst." Nevěřil jsem. Dnes vím, že měl pravdu.
* Je basový spevák stále "nabručaný" ako basa?
Podle toho, jak mu napnete strunu.
* Zpíváte velmi široký repertoár - vím, že "Sofiina volba" je velmi obtížná, přesto: která role se Vám zapsala pod kůži?
S Dvořákovým vodníkem jsem se dostal nejen pod vodu, ale i do Japonska. Moje velká role byl Gounodův Mephistoteles nebo Verdiho král Filip a pod kůži mi skoro devadesátkrát vlezl Kecal z Prodané nevěsty, prý jsem jím i v životě.
* Tam, kde je v divadle k dispozici titulkovací zařízení, je uvedení v původním jazyce v pořádku?
V Praze určitě, kde je "kasa" závislá na turistech. Na oblasti se přikláním k nastudování opery v češtině, neboť tamější divák je převážně domácí.
* Ste rád, že vás hlas "chráni" pred úlohami milovníkov alebo ich kolegom závidíte?
Někdy závidím, jindy jsem rád. Záleží na protějšku.
* Co na Vaše zpívání říkala (říká) maminka?
Maminka mi fandí. Je pro mě anděl strážný.
* Hrál jste někdy v činohře?
Nehrál. Toužím po tom.
* Jak se díváte na módu, kdy činoherní režiséři se pouští do opery? U Vás to byla tuším Lucie Bělohradská...
Například Jan Kačer udělal spoustu hezkých, obdivuhodných operních inscenací.
* Už Vám někdy ve Státní opeře hořelo při představení na jevišti? Samozřejmě nemyslím z důvodů režijního záměru?
Ve Státní opeře na jevišti ne, ale v Plzni ano. V životě mě u některé části těla, jak se říká, hořelo
* Jaký vliv má na hlasivky náhlé střídání venkovních teplot?
Katastrofální.
* O umelcoch sa často hovorí, že nevedia zatĺcť ani klinec. Patríte aj vy k nim?
Asi nepatřím k umělcům.
* Proč se na nšich operních scénách uvede premiéra a další repríza je až za půl roku, nebo je 2 - 3 x, připadá Vám to ekonomické?
Bohužel nejsem ředitelem divadla a nemohu o tom rozhodovat.
* Se kterou operní pěvkyní se vám nejlépe zpívalo.
Rád zpívám s paní Andou-Louisou Bogzou.
* Vizuelně mi připadáte jako příznivec "Harley Dawidson", co takhle se voblíct do kůže a vyrazit na motorce?
Kdo to je?
* Patřím k těm, pro které představuje návštěva operního představení relaxaci. Jakým způsobem relaxuje sólista opery?
Neustálým balením "Pritzniců" na krk a pitím syrových vajec. Ale vážně. Relaxace na chatě, kino a symfonické koncerty.
* Jak je možné, že se ještě nikdo z operní branže nepropůjčil reklamě? Šel byste do toho?
O čem to mluvíte. Vždyť se již propůjčili.
* Jak trávíte svůj volný čas ?
Neustálým přemítáním o tom, jak se mám chovat vůči tomu, koho mám rád.
* Ako sa vám páči tvorba súčasných českých skladateľov vážnej hudby?
Mým "Mozartem" je Zdeněk Lukáš.
* S touto otázkou samozřejmě souvisí i komunikace v cizích jazycích a nemyslím tím pouze komunikaci běžnou či úřední. V současnosti je patrný trend uvádět opery v původních jazycích. Je to přirozené -- rytmus jazyka v libretu jednoznačně ovlivní rytmus hudebního zpracování
Bylo zodpovězeno.
* Ve kterém představení v současné době se vám nejlíp zpívá.
V tomto nedělám rozdíly. Ke každé roli přistupuji stejně zodpovědně.
* Opera, byť patří ke konzervativním žánrům, se stále více inscenuje pomocí moderních prostředků, a tudíž pravděpodobně nevymře. Co muzikál, myslím klasický - tedy Karlínský?
Muzikálem se tolik nezabývám, ač sleduji každé premiérové představení v tomto divadle. Ale fandím.
* Věnujete se i literatůře.
Sleduji denní a odborný tisk, zvláště Hudební rozhledy.
* Jaká práce v zahraničí Vás čeká v nejbližší době?
Miskolec (Maďarsko) opera AIDA, Furth im Wald (Německo) Rigoletto a na podzim Japonsko - AIDA.
* Na jevišti i v životě jste se setkal s mnoha osobnostmi, která Vás nejvíce ovlivnila umělecky?
Určitě můj pan profesor Alfréd Hampel, sólista Národního divadla Praha, a v poslední době dirigent Bohumil Gregor, hudební ředitel Státní opery Praha.
* Zopakoval byste své rozhodnutí jít zpívat?
To není rozhodnutí, ale poslání.
* Vytváříte si své image, nebo je na nic a tudíž následujete instinkt?
Já si na nic nehraji.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
červen 2000
7.6.2000
Janek
LEDECKÝ
21.6.2000
Alexej
PYŠKO
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.