zvláštní poděkování
Quantcom.cz

ON-LINE - Detail příspěvku

S jako spoluúčast dětí se vyplatí

Alice v krajine zázrakou

autor: archiv   

Předposlední den čtrnáctého mezinárodního festivalu Bábkarská Bystrica začal v šapitó Alicou v krajine zázrakou hostitelského Bábkového divadla na Rázcestí. Opět šlo o kombinaci činoherního herectví s loutkami. V pojetí BDNR byla Alica původně protivnou divačkou (nelze nevzpomenout Hermiony), která se přišla podívat na představení. Vystoupení tří kabaretiérek jí však nudilo a rozhodla se zasáhnout. Tak byla vtažena do světa za zrcadlem, setkala se s králíkem i s jeho dalšími obyvateli, a dostala se až ke královně. Všechna setkání jí napomohla k proměně v živelnou dívku.
V poledne ve vile Dominice jsme zhlédli půvabné interaktivní představení Janko Polienko Študia Bibiana z Bratislavy. Protagonistka Nela Dušová scénáristka Eva Čárská si nepřejí, aby byl Janko Polienko nazýván divadelním představením, neboť se jedná spíše o dílnu a díky aktivní spoluúčasti dětí je každé představení jiné. Scénu tvořil stůl s dřevěnými špalíčky a špalky, z kterých vznikli Jankovi rodiče i Janko. Dále účinkovalo mnoho ryb, ptactva a tříhlavá saň.
Ve vile Dominice se konal seminář o vzájemném ovlivňování českého a slovenského loutkového divadla, který vedl Vladimír Predmerský, slovenský teatrolog a Karel Brožek, ředitel Divadla Lampion Kladno, který v minulých letech režíroval ve všech slovenských statutárních divadlech účastnících se 14. Bábkarské Bystrice (tj. v loutkovém divadle z Žiliny, Banské Bystrice, Košic a Nitry).

Odpoledne jsme ve stanu Teatru Tatro shlédli inscenaci Tři křesťanské dívky maďarského divadla Hattyú-dal-színház z Budapešti. Podle kratičké anotace v programu to byl příběh o třech dívkách, které upadly do tureckého zajetí, a místo aby se vzdaly své víry, volily raději smrt. Herci využívali masky a kostýmové náznaky k vytvoření jednotlivých charakterů, avšak obraznost nebyla natolik sdělná, abychom byli schopni více porozumět peripetiím příběhu. Maďarsky nehovořící většina publika by uvítala alespoň rozsáhlejší synopsi hry.
Večer na nás ve Státní opeře Banská Bystrica čekalo slavnostní představení Centera for Puppetry Arts z Atlanty za přítomnosti zástupkyň amerického velvyslanectví.
Na obrovské scéně, které se přes své rozměry snad dá pojmenovat iluzívní kukátkové loutkové divadlo, se šesti jevišti ve dvou řadách nad sebou, jsme shlédli inscenaci Avanti, da Vinci! Byl to pravý americký příběh italského vědce a umělce Leonarda da Vinciho, jehož inspirace Batmanem byla přiznaná i Leonardovou přezdívkou Renesanman. Leonardo da Vinci slavně zvítězil na zlými Borgiovými a zachránil svou Monu Lisu. Američtí loutkáři nám předvedli čistou a promyšlenou loutkohru, technicky velmi dobře zvládnutou a vtipnou.
V šapitó nás pak čekalo další představení, brněnské divadlo Líšeň se svým Domovním requiem aneb Zlou hrou. Po prostopášnostech rodiny Borgiových se pokračovalo v podobném duchu, avšak tentokrát s maňásky. I Domovní requiem, vloni nominované na cenu Divadelních novin, je čistě loutková inscenace.

15.9.2004 01:34:00 Kateřina Čejková