Primabalerína Nikola Márová hostovala ve Finské národní opeře
autor: archiv
zvětšit obrázekPrvní sólistka baletu Národního divadla Nikola Márová se představila jako host Finské národní opery v Helsinkách, a to v LABUTÍM JEZERU. Hostování se uskutečnilo na základě pozvání uměleckého ředitele finského baletu Kenneta Greveho, tanečníka a choreografa, který minulou sezónu nastudoval svou novou verzi Labutího jezera v premiéře pro pražské Národní divadlo.
„Možnost vystoupit v Helsinkách mi Greve nabídl už před pražskou premiérou, protože se chystal představení nastudovat se svým souborem. Chtěl pozvat mne a Michala Štípu jako pár, z toho ale začátkem sezóny z finančních důvodů sešlo. Před říjnovou premiérou se jim ale zranila sólistka, která měla tančit druhou premiéru, takže mě požádali, jestli mohu přijet,“ vysvětluje Nikola Márová.
Jejím tanečním partnerem pro finské hostování byl první sólista Královského dánského baletu Andrew Bowman. Premiéry Labutího jezera ve Finské opeře se konaly 23. a 29. října 2009. Hostování se, jak už to v takových případech bývá, neobešlo bez komplikací. V Praze začala příprava baletu Faust (premiéra 5. a 6. prosince 2009), ve kterém Nikola rovněž vystupuje, vedení ji ale naštěstí uvolnilo. Do Helsinek odjela nejprve na pět dní zkoušet s novým partnerem. Ten ale musel na poslední chvíli zaskočit za zraněného kolegu a tančit i se sólistkou z prvního obsazení, na důkladné nazkoušení tedy nebyl čas. Před samotným představením zbyly na zkoušky pouhé dva dny. Jak se lze za tak krátkou dobu v tanci „najít“? Pro zkušené tanečníky nepředstavuje zásadní problém ztančit se po několika zkouškách, i když spolu pracují poprvé. „Naši práci komplikovala ještě další okolnost, Andrew byl krátce po vážné operaci kolene a musel tomu přizpůsobit některé prvky. Je vzrůstem menší než Michal Štípa, se kterým jsem zvyklá tančit nejen Labutí jezero, ale i další tituly, a rychle si zvyknout na jinou výšku partnera není vůbec jednoduché. Také měl naučenou trochu jinou techniku partneřiny, což vychází z různých druhů baletních škol, které jako tanečníci v určitých regionech studujeme. Snažila jsem se především přizpůsobit jeho návykům a představení jsme nakonec bezpečně zvládli.“ Choreografie představení byla až na drobnosti stejná jako v Praze, ale s větším počtem tanečníků. Původně byla s naší první sólistkou v plánu představení tři, nakonec zůstalo u druhé premiéry 29. října a jedné z listopadových repríz.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
NdB je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Vzhledem k tomu, že nedojde k realizaci plánovaného Edukačního centra v Janáčkově divadle, je vedení Baletu Ná ...celý článek
Adam Plachetka zazpívá v USA a La Scale
V americké Filadelfii vytvoří český basbarytonista koncertně roli Marcella v Pucciniho opeře Bohéma pod taktov ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 26. týden
Tichý život Divé Báry
Skryté stránky života velké dramatické herečky Vlasty Fialové, spojené po většinu živ celý článek
HUDBA
Hudební tipy 26. týden
Hudební profil – Karel Zich
Malá vzpomínka na populárního zpěváka, od jehož narození uplynulo 75 let celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Markéta Mikulášková: Když zhasne obloha
Svoji první báseň zveřejnila Markéta Mikulášková coby třináctiletá. Její básnický talent je nejen zcela nespor celý článek