zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Carmen - „nespoutaná, vulgární a živočišná“

Z inscenace opery Carmen

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Carmen v MET dne 1. listopadu 2014 byla nazvána jako opera východních hlasů. Bylo to proto, že do hlavních čtyř rolí této světoznámé opery George Bizeta byli angažováni tito pěvci: Carmen: Anita Rachvelishvili (Gruzie); Don José: Aleksandrs Antonenko (Litva); Michaela: Anita Hartig (Rumunsko) a Escamillo: Ildar Abdrazakov (Baškirsko, je součástí Ruska).
Opera Carmen měla premiéru v roce 1875, autory libreta jsou Henri Meilhac a Ludovic Halévy na motivy stejnojmenné novely Prospera Mériméeho. Snažila jsem se vcítit do pocitů skladatele George Bizeta, který věřil, že zkomponoval mistrovský kus – ale francouzské publikum při premiéře ho nepřijalo. Bizet zemřel tři měsíce po premiéře. Až po jeho smrti se Carmen stala jednou z nejhranějších oper na světě.

Dlouho jsem hledala slušný výraz, abych správně vystihla Carmen v podání Anity Rachvelishvili – napadá mě „nespoutaná, vulgární a živočišná“. Milostné scény byly zahrány velmi realisticky, jak u toho Anita dokáže i vleže a jiných polohách ještě bezchybně zpívat a jak to vše „udýchá“, to ví snad jen bůh. V rozhovoru Anita řekla, že tato role jí velmi sedí, že už „vypadá jako Carmen“ – Anita pochází z Gruzie, a i charakter nestálé a věčně zamilované cigánky, kterou přitahuje muž, kterému se jeví být lhostejná, nikoliv ten, kdo po ní prahne, Anita zvládla vystihnout bravurně. Carmen je prostě lovkyně a ulovenou kořist využije a zbytky odhodí. Na rozdíl od jiných Carmen, které jsem viděla, tvůrci si nekladli za cíl obsadit do role štíhlou krasavici podle současných parametrů a ve vyzývavě rudé róbě à la flamengo – Anita se postavou i vzhledem blíží spíše Halině Pawlovské - oblečena je do poněkud „dekoidních hader“ v podzimních odstínech hnědé, oranžové, fialové a vínově červené, přesto má charisma a srší sex-appealem a muži jí padají k nohám.

Roli Escamilla ztvárnil Ildar Abdrazakov. Poslech známé árie toreadora v jeho podání byl opravdovým zážitkem. Přesto v rozhovoru mezi jednotlivými akty se Ildar přiznal, že je tato píseň těžká, že vyzpívat perfektně všechny výšky a hloubky je náročné – a to hlavně proto, že posluchači tuto skladbu dokonale znají a jsou tedy schopni postřehnout každé uklouznutí. Ildar také řekl, že přímo cítí, jak je hlediště v tuto chvíli nabito energií - a přestože se jedná o operu, diváci by nejraději tleskali do rytmu.

V roli naivní vesnické dívky Michaely, která hledá svého snoubence a přemlouvá ho k návratu domů, zazářila rumunská lyrická sopranistka Anita Hartig. Zajímavé je, jak se dostala tato dívka z malého rumunského města Cluj mezi top světové operní pěvce – Anita byla pozvána na národní soutěž v Bukurešti, kde natolik zaujala jednoho z porotců, že kontaktoval dirigenta rumunského původu Ioana Holendera, který působil po dlouhá léta jako šéfdirigent ve Vídeňské státní opeře. Ten ji pozval na pohovor a dal jí před 4 lety první roli. Dlouhá árie Michaely ve třetím dějství mu dala za pravdu – zde se rozvinul naplno kolorit jejího hlasu - a je opravdu výjimečný. To se musí slyšet!

V roli nesympatického Dona Josého vystoupil Litevec Alexandrs Antonenko – svou roli zahrál a zazpíval dobře, ale nenašla jsem nic, co bych na jeho výkonu vyzdvihla. Můj názor je ale určitě výrazem mých osobních nesympatií k roli, kterou Alexandrs ztvárnill – slabocha Dona Josého prostě nemám ráda. Dá se tedy říci, že Alexandrs ho zahrál natolik věrohodně, až se mi o něm ani nechce psát. Budu se těšit, že ho snad brzy uvidíme v nějaké sympatičtější roli.

I ve vedlejších rolích zazněla spousta krásných hlasů – zevšeobecnila bych to v tvrzení, že v METu není žádný hlas průměrný. Tentokrát mě zaujaly cigánky věštící si osud z karet - Kiri Deonarine jako Frasquita a Jennifer Johnson Cano v roli Mercedes.

Dirigentem večera byl mladý sympatický Španěl Pablo Heras-Casado, byla to jeho MET HD live premiéra a je vidět, že španělské rytmy mu sedí - jeho gesta byla ryze španělská a srší z něj španělský temperament, až by si člověk s ním rád zatančil to jejich flamengo.

Režijně je tato Carmen dílem světoznámého filmového a divadelního režiséra Richarda Eyreho, scéna a kostýmy Roba Howella jsou usazeny do prostředí dělnické třídy 30. let 20. století. Scéna je velmi zajímavá a ojedinělá tím, že např. jeviště je v prvním jednání dvojitě v protisměru otáčivé.

Průvodkyní přenosem byla Joyce DiDonato, kterou budeme mít příležitost vidět v MET premiéře v březnu 2015 v hlavní roli Rossiniho Jezerní paní.

Pokud bych měla něco doporučit kinům přenášejícím live HD přenosy – tak určitě uvést záznam této opery, protože kino AERO bylo úplně plné a i já bych šla znovu!
Met in HD - Georges Bizet: Carmen. Dirigent Pablo Heras-Casado, režie Richard Eyre, přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku, 1. listopadu 2014.

1.12.2014 22:12:40 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 26 - sekce

DIVADLO

Mezinárodní divadelní festival REGIONY 2024

Mezinárodní divadelní festival REGIONY

Prestižní festival, který potrvá až do 28. června, přináší do Hradce Králové, srdce české divadelní scény, pes celý článek

další články...

HUDBA

Rapper Dominik Grey vydává novinku Tinder

Dominik Grey

Talentovaný mladý zpěvák a rapper Dominik Grey vydává nový singl Tinder, ke kterému vznikl i videoklip. Třiadv celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Festival Landscape ze Žižkova do Malešic

Nákladové nádraží Žižkov

Landscape festival se vrátil do Prahy, po loňském ročníku na Vysočině jej hostití česká metropole a jako v pře celý článek

další články...